Port Rupert, zondag 11 augustus 2013 - Reisverslag uit Prince Rupert, Canada van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Port Rupert, zondag 11 augustus 2013 - Reisverslag uit Prince Rupert, Canada van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Port Rupert, zondag 11 augustus 2013

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

11 Augustus 2013 | Canada, Prince Rupert

Hallo allemaal,

Ja het duurde even maar hier zijn we dan. We hadden een heel slechte verbinding in Alert Bay en toen was er ook nog iets met deze site maar, hier komt dan onze update van de laatste paar dagen.

Woensdag, 07-08-2013

Goed geslapen. Na een ontbijtje en nadat Ria en ik de was hadden gedaan zijn Helmuth, Werner en ik het eiland rond geweest. Nou ja, ik wilde graag naar het U’mista Cultural Centre. Besloten we om eerst door het Ecological Park te gaan wandelen. Heel mooi. Helaas kwamen we aan de andere kant van het eiland aan. Dit bestond uit kiezelstrand, veel hout, aangespoeld ijzer, verlaten landbouwmachines, boten en heel veel touwen. Hier een heel stuk gelopen omdat we anders weer omhoog moesten klauteren in het bos. We kwamen bij een huis uit en daar toch weer een heel steile heuvel omhoog. Waar kwamen we uit ? Aan de andere kant van het eiland helemaal op de punt. Teruggelopen naar ons beginpunt en onderweg naar het U’mista Cultural Centre heel veel mooie dingen gezien waaronder een oude Indianenbegraafplaats. Heel erg interessant. In het cultural centre ben ik te weten gekomen dat in Alert Bay (Nimpkish River) de Indianenpopulatie Namgis heet en dat betekent: Degenen-Die-Eén-Zijn-Wanneer-Ze-Samen-Komen. Alle stammen bij elkaar zijn bekend onder de verzamelnaam: de Kwakwaka'wakw. Zij geloven dat hun voorouders (‘na’mima) in de vorm van dieren over het land, de zee of onder de grond naar het gebied kwamen waar de Kwakwaka'wakw nu leven. Wanneer een van deze voorouderlijke dieren aan was gekomen op de plaats waar hij moest wezen, veranderde het in zijn dierlijke verschijning in die van een mens. Sommige dieren die figureren in deze mythen zijn onder andere de Dondervogel en zijn broer Kolus, de meeuw, de orka en de Grizzlybeer. Sommige voorouders hadden een oorsprong als mens, en kwamen van verre plaatsen volgens de mythen. Via een film in het museum weet ik ook dat zij veel ceremoniën hebben waar veel maskers van deze dieren in voorkomen. Vreselijk mooi gemaakt. Omdat ik natuurlijk weer alles wilde zien hebben we nog een paar uur extra gelopen maar dan had je ook wat. De grootste totempaal ter wereld, de nieuwe Indianenbegraafplaats, heel veel kerken en ontelbare mooie gebouwen. Bij terugkomst in het huis bleek dat we 5 uur onderweg geweest zijn. (de jongens waren best moe) Ria heeft een heel rustige dag gehad. Vandaag in het restaurant gegeten. Het was heel goed en ik heb zelfs een doggybag meegekregen met mijn 2 overgebleven stukjes pizza. Lekker. ’s-Avonds geskipbood en met Ria nog wat spelletjes gespeeld op de computer. Een fijne dag.

Donderdag, 08-08-2013

Heel vroeg wakker want … vandaag beren kijken. We moesten om 06.30 uur bij Government Dock zijn en ja, dat hebben we gered. En niet alleen wij waren op tijd maar Howard ook met zijn boot: Keremode. Hij is ons vanuit Telegraph Cove komen ophalen. Weer terug daarheen om de andere mensen op te halen. We hebben 2 uur gevaren – door Johnstone Straight en door naar Knight Inlet waar we moesten overstappen in andere bootjes. We moesten heel stil zijn en al bij aankomst zagen we moeder en 2 dochterberen eten. De zalmen zijn er nog niet (al 2 weken te laat) en daarom eten ze gras, mosselen en alles wat ze verder kunnen vinden. Het enige wat ze aan zih voorbij laten gaan zijn kwallen. Het was een prachtig gezicht. In totaal hebben we 7 beren gespot. De oudste een jaar of 12. Verder 2 van 4 jaar, 2 van 1 jaar en 7 maanden en 2 van 7 maanden. Ze hebben ze ook leuke namen gegeven: Bella, Bella Coola, Rock en Roll (broer en zus), Leonora, Cider en Sipka (2 zusjes). In totaal zijn we 11 uur onderweg geweest. Ook hebben we nog een walvis gespot. Heel mooi, kwam met zijn staart uit het water en hij spoot water. Stinken ! Niet normaal meer. Een beerput (of Werner en Helmuth) is er niets bij. Dat beloofd nog wat. Na aan wal gestapt te zijn in Alert Bay, even in de pub gezeten met Helmuth en Ria. Werner ging alvast naar boven om het eten op te zetten. En ik kan wel zeggen: “het was weer een prachtige dag”. We zijn goed uitgewaaid en zijn blij dat we beren gespot hebben. Weer een hele ervaring rijker waar we nog lang aan zullen terugdenken.

Vrijdag, 09-08-2013

Vanochtend was ik wel heel erg vroeg wakker en niet meer kunnen slapen. Waarschijnlijk omdat we vandaag weer vroeg op pad moesten. We zijn met de zeilboot, Tuan, orca’s gaan spotten. Bij de boot aangekomen stond Dave, de man van Maureen waar wij de accommodatie van gehuurd hebben, al te wachten. We waren wel de eersten. We kregen een broek en jas die wij aan moesten trekken voor de veiligheid. Later bleek het ook wel lekker warm te zijn. Het miste nl. behoorlijk en het was best koud aan boord. Maureen kwam ook en nog 2 mensen. Nadat wij allemaal klaar waren vertrokken wij naar Vancouver Island om nog 8 mensen op te halen. Daarna was het zitten en goed zoeken of we iets zagen. In totaal hebben we 3 orca’s en 3 soort van dolfijnen gezien. Heel mooi maar ontzettend jammer dat het bleef misten. Om 13.30 uur waren wij weer aan wal en hebben we de auto in de lane naar Vancouver Island gezet. Nog even wat gedronken en bij de haven gekeken hoe de vissersboten terugkwamen en de zalm verdeelden onder de Namgis. Het is iets gemeenschappelijks en er hoeft niet te worden betaald voor de vis. Heel apart, maar blijkbaar een heel goed systeem. Dat zouden meer volkeren moeten doen. Om 15.15 uur vertrok de boot en zijn we naar Port Hardy gereden. Hier ons ingecheckt in het Port Hardy Inn, benzine getankt, een beetje rondgekeken (heel klein stadje) en in het hotel restaurant gegeten. Een chinees diner voor vier voor 54 CAD en nog lekker ook. Kwam natuurlijk nog wel drinken bij. We zitten nu op de hotelkamer 05.21 uur jullie tijd (10-08-2013) en 20.21 uur de 9e onze tijd. Straks slapen want morgen moeten we om 04.30 uur op. Iedereen daar een heel prettige dag en tot ??

Zaterdag, 10-08-2013

Zoals gezegd lekker vroeg op en op naar de BC Ferry. Een prachtige boot en alles op tijd. We mochten als 1 van de eersten de boot op dus .. een goed plekje. We zaten voor heel grote ramen en alles glom en blonk. We hadden zowat een privé-toilet. Dat kwam omdat de boot niet helemaal vol zat. We hebben van 07.30 tot 23.30 uur op de boot gezeten. Om 11.00 kwam het zonnetje weer tevoorschijn en het was zalig. Het mooie was dat we onderweg nog orca’s, walvissen en springende zalmen hebben gezien. Wel zaten we een beetje in of dat we ons guesthouse nog in zouden komen. Als 1 van de laatsten gingen we van boord en de gps deed het niet naar behoren. In het donker is het moeilijk zoeken maar we kwamen uiteindelijk bij de black rooster guesthouse aan. Bij binnenkomst –het was nog open- zagen we allemaal jongelui binnen. Een soort backpackers hotel dus maar …. na betaling en naar ons plekje bleek dat we het weer fantastisch getroffen hebben. Een mooie huiskamer+ tv, een grote keuken met alles er op en er aan, 2 slaapkamers+eigen badkamers en tv’s. Eerst even geprobeerd om te internetten maar Helmuth had alle oude apps verwijderd en ik kon dus even niets meer. Vanochtend heeft Helmuth er alles weer opgezet en dus jullie kunnen nu genieten van ons wel en wee.

ps: zoals jullie weten: reacties zijn zeer welkom.

• 11 Augustus 2013 - 21:24

Terahoorn:

Hè hoe is het daar en hoe gaat het met roken Gr. Aan allemaal en veel plezier

• 12 Augustus 2013 - 07:45

Ger Van Driel Vis:

Goede morgen vacantiegangers,

Ik volg jullie reportages op de voet, allemaal interessant !
    Gisteren nog bij Ida op bezoek geweest, ze klonk en zag er goed uit.

De groeten en let goed op die beren !!

Ger

• 12 Augustus 2013 - 09:13

Shirley:

Lieve wereldreizigers,

Ik begon me al serieus zorgen te maken .........maar gelukkig alles opgelost !
    Wat een belevenissen . Met Indianen ben ik bekend , deze zijn weer nieuw voor mij . Hoe gingen die Indianen gekleed ?
    Beesten in hun eigen omgeving zien is altijd het mooist . Dolfijnen heb ik ook gezien , maar geen walvissen en beren .......... en dat het spuitwater stinkt is ook nieuw voor mij .
    Alles heel interessant en goed gepland , hoor !
    Wat een reis .............Zeg Ann, je hebt een geode conditie , hoor ! petje af !
    heel veel groeten en geniet ze daar

• 12 Augustus 2013 - 20:47

Suzanne:

Wow wat een avonturen!! Gelukkig weer een update want het was wel even stil...

• 13 Augustus 2013 - 08:56

Elly:

Hallo Ann, Helmuth en de rest,

Fijn dat alles goed gaat en dat jullie zo genieten.
    Volhouden, en gewoon zo doorgaan.
    ff een vraagje: hadden die beren een bordje op hun rug met hun leeftijden ??????

Groeten, Elly

• 13 Augustus 2013 - 17:07

Mientje Den Boer:

Hehe, en wij Poldermodellen maar oefenen. Heb je een hoofd als een register zeg? Leuk al die feitjes. En fijn dat je het opschrijft, dan kunnen we het nog eens nalezen.

Wat een lange dagen maken jullie. Tot ooit!

• 15 Augustus 2013 - 14:10

Giena:

Kan niet anders zeggen als wat een SUPER GEWELDIGE reis en heel leuk om te lezen Ann!!!
    Groetjes Giena