Calgary, donderdag 29 en vrijdag 30 augustus 2013 - Reisverslag uit Calgary, Canada van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Calgary, donderdag 29 en vrijdag 30 augustus 2013 - Reisverslag uit Calgary, Canada van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Calgary, donderdag 29 en vrijdag 30 augustus 2013

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

30 Augustus 2013 | Canada, Calgary

Calgary is de grootste stad van de Canadese provincie Alberta, gelegen op ongeveer 80 kilometer afstand van de Rocky Mountains. Calgary is na Toronto en Montreal de grootste stad van Canada is en de op drie na grootste agglomeratie van het land. De inwoners van Calgary staan bekend als Calgarians. De stad is een populaire bestemming voor wintersporters door het grote aantal nabijgelegen ‘vakantieparken’ in de bergen. De economie van de stad bestaat vooral uit de petroleumindustrie maar de landbouw, het toerisme en technologie zijn ook van belang. In 1988 organiseerde Calgary de Olympische Winterspelen. De bijnaam van Calgary luidt Cowtown en het symbool van de stad is een witte Cowboyhoed, refererend aan het oude-westen karakter van Calgary.

Het ontstaan van Calgary. In het gebied waar de stad tegenwoordig ligt woonden duizenden jaren geleden al Blackfoot-indianen, één van de indianenstammen die het Noord-Amerikaanse continent bewoonde. De eerste Europeaan die zich in de omgeving van Calgary vestigde was de Ier John Glenn, die zich hier in 1873 met zijn vrouw vestigde aan de rivier de Bow. Aanvankelijk kreeg de stad de naam Fort Brisebois, genoemd naar politieofficier Éphrem-a Brisebois van de toenmalige North West Mounted Police. In 1876 begon men echter te twijfelen aan de betrouwbaarheid van deze, en kreeg de stad de naam Fort Calgary, genoemd naar Cala-ghearraidh, een strand van het Schotse eiland Mull. Een aantal jaren later kreeg Fort Calgary haar eigen treinstation en werd zo aangesloten op het spoornetwerk van de Canadian Pacific Railway. Hierdoor groeide de nederzetting uit tot een belangrijk centrum op het gebied van landbouw en handel. Tot op de dag van vandaag is het hoofdkantoor van de Canadian Pacific Railway in Calgary gevestigd. In 1884 werd Calgary een town en werd ook de eerste burgemeester, George Murdoch, gekozen. Pas in 1894 werd Calgary een stad, deel uitmakend van het gebied Northwest Territories, de provincie Alberta zou pas in 1905 worden gecreëerd.

De olie-boom. In 1947 werden enorme hoeveelheden olie in de bodem van Alberta gevonden en Calgary groeide snel uit tot een belangrijke oliestad. Hierdoor groeide de economie, maar vooral ook het inwonertal van de stad. In 1971 woonden er 403.000 mensen, en in 1988 657.000, een groei van meer dan 60% in 17 jaar. In deze periode van sterke groei werden veel wolkenkrabbers gebouwd en kreeg Calgary een echt stadsimago.

Calgary vandaag. In het begin van de jaren 80 kreeg de stad te maken met een stagnerende energiemarkt. Omdat Calgary’s economie met name op deze energiemarkt was gebaseerd, ontstond er een hoge werkloosheid. Sindsdien is de economie van Calgary zich ook op andere markten gaan richten. Mede hierdoor werd Calgary steeds moderner en groeide uit tot een metropool. De Olympische Winterspelen van 1988 waren een belangrijke stap in dit proces.

Tegenwoordig is de economie van Calgary één van de snelst groeiende van Canada. Olie en gas zijn nog steeds de belangrijkste bronnen van inkomsten van de stad, maar men is ook gaan investeren in andere markten, onder andere in het toerisme. Deze snelle groei van de economie, en een zeer snel groeiende bevolking, brengt ook problemen met zich mee in de vorm van een tekort aan woonruimten alsmede een niet te stuiten vraag naar werknemers.

Wat wij het leukste vonden was The Calgary Tower. De toren is geopend op 30 juni 1968 en is sindsdien hetgeen waar de stad mee wordt geïdentificeerd. Vanaf 190 meter hoogte heb je een verbluffend uitzicht over de immense stad. Boven op de top kan je 360-graden in het rond lopen zodat je een compleet beeld van de stad, de Rocky Mountains en de prairies hebt. Schrik niet als je onder je voeten ineens een gebouw of straat ziet: de toren heeft namelijk een glazen vloer! Hierdoor lijkt het alsof je boven de stad zweeft. Heel eng. Ria was niet meegegaan naar boven maar wij zagen haar wel beneden zitten. Heel klein dat dan weer wel.

Natuurlijk zijn wij ook naar Cowboy's casino geweest. Heerlijk gegeten daar. Jammer genoeg ben ik daar ook mijn zonnebril verloren. De laatste dag nog terug geweest om te vragen of dat hij gevonden was maar helaas. Dat wordt dus weer een nieuwe bril kopen.

Op tijd naar het vliegveld om de auto te retourneren en het laatste te betalen. De vlucht ging voorspoedig.