Ping'an - rijstvelden, dinsdag 19 juli 2011 - Reisverslag uit Peking, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Ping'an - rijstvelden, dinsdag 19 juli 2011 - Reisverslag uit Peking, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Ping'an - rijstvelden, dinsdag 19 juli 2011

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

19 Juli 2011 | China, Peking

Alweer vroeg op. Werner kwam bij ons aan de deur kloppen omdat de wekservice ons nog niet had gebeld. Om 05.50 uur werd dat alsnog gedaan. Werner heeft de hele nacht niet kunnen slapen omdat ze in het kantoor Mahjong zijn blijven spelen. Met die stenen gaan ze nogal luidruchtig om. Als ze verliezen is dit ook duidelijk te horen. Ik denk niet dat Ria hier last van heeft gehad ! Snel ontbeten en toen naar het vliegveld voor de vlucht naar Guilin. Natuurlijk had Ria weer het nodige in haar jas en tas zitten wat ze af moest geven. Ik denk dat het inmiddels haar 4e aansteker is die zij zo is kwijt geraakt. Het flesje water mocht natuurlijk ook niet mee naar binnen. We hebben ons wel heerlijk late masseren. Ditmaal in een massagestoel. Nou die zou ik thuis ook wel willen hebben.Op een vlucht van 1 uur en 20 minuten hadden we nog een tussenstop in Baisa ook. Raar gedoe. We moesten wel even uitstappen voor de veiligheid. Na 20 minuten weer boarden en daar gingen we. Op het vliegveld in Guilin aangekomen geen gids met chauffeur. Gelukkig kwam ze niet veel later aan. En daar gingen we naar Ping'an. Een dorpje wat bij Guilin hoort. Onderweg natuurlijk weer de nodige informatie over Guilin.

Guilin ligt midden in de Autonome Regio van de Zhuang minderheid, Guangxi. De Zhuang zijn de grootste minderheid van China. De dalen en rivieren tussen de bergen herbergen oude dorpen in vergane glorie. Boeren krommen er het hele jaar door hun rug voor twee of meerdere oogsten van rijkelijk graan. Waterbuffels stampen de rode modder en kolonies eenden snorkelen er naar slakken en kroos tussen de halmen. Wie houdt van pikante sauzen, karper in biersaus en het aandurft al eens iets 'speciaal' te proeven, schijnt hier op de juiste plaats te zijn. Cherry onze gids had het al over de slangen. We zullen zien. Guilin ligt in het zuiden van China in de provincie Guangxi. Guilin is gelegen aan de rivier Li. Guilin en omgeving is één van China's belangrijkste toeristische bestemmingen. Guillin ligt midden in het wonderlijke karstlandschap van de Li Rivier. Zover je kunt kijken, wordt het landschap gevormd door karakteristieke
‘suikerbrood’ bergen, waar je tussendoor kunt varen, rijden of zelfs fietsen. Het landschap geldt als één van de mooiste voorbeelden ter wereld van karstvorming en was vroeger het inspirerende voorbeeld voor de Chinese schilderkunst (shan-shui). Guilin betekent osmanthusbloesembos. Vroeger werd de stad omringd door osmanthusbossen. Nog steeds zijn de osmanthusbomen in de stad te vinden. In de zomer verspreiden de bomen een intense geur. We zullen zien morgen als we naar de stad zelf gaan.
Guilin wordt beschouwd als de parel van China's bloeiende toeristische industrie, te danken aan de natuurlijke schoonheid en historische schatten. De stad is vrij compact ten opzichte van andere vooraanstaande steden in het land. Trekpleisters zijn Elephant Trunk Hill, Li rivier, Reed Flute grot en Seven-Star Park.

Ping'an is een dorpje midden in het rijstgebied en is alleen te voet toegankelijk. De inwoners wonen er in hoge houten paalhuizen. De vrouwen zien er prachtig uit met zilveren sierraden en hun haar zó lang, dat het om hun hoofd gewikkeld wordt als een soort tulband. Ping'an is populair onder de (Chinese) toeristen en die zijn we hier dan ook veelvuldig tegenkomen. Het is een bijzonder stukje China met knusse houten huisjes. In Ping'an aangekomen moesten wij een half uurtje de berg opklimmen om bij ons hotel te komen. Onze bagage hebben we laten bezorgen door de dames-kruiers. Ik had medelijden met ze maar het is hun werk. Onze –door de gids benoemde- koningin liet zich naar boven dragen. Ach, arme kruiers, want het was heel steil. Ria heeft ze gelijk voor morgen terug besteld. De dames en heren heb ik maar een extraatje gegeven.

Op de kamers geen echt toilet maar voetstappen. Pff. Vanaf de veranda van het hotel hadden we een adembenemend uitzicht over de frisgroene rijstterrassen en bergen. Dit was zo uitnodigend dat Werner, Helmuth en ik hebben nog even een wandelingetje van 2 1/2 uur hebben gemaakt naar de top van de berg. Erg mooi, langs de rijstvelden. Ria bleef even haar mail bekijken op de laptop. Wonder boven wonder hebben we hier goed internet. Na terugkomst was het tijd om naar het restaurant te gaan met Cherry. Heerlijk gegeten. Voor het donker moesten we “thuis” zijn want anders donder je zo het ravijn in.
In ons hotel aangekomen ben ik begonnen met de site –inmiddels 4 uren bezig- en de rest is gaan kaarten. Alhoewel, Werner is een uurtje geleden naar boven gegaan. Hij heeft een hoop slaap in te halen. Benieuwd wat morgen ons weer gaat brengen. In ieder geval een keer uitslapen want het ontbijt is pas om 08.00 uur. Als het weer mooi is gaan we morgen weer naar de top van de berg om te kijken hoe de zon opkomt.

• 19 Juli 2011 - 17:47

Anneke:

Die laatste natuurfoto's zijn schitterend!!!!!

• 19 Juli 2011 - 18:20

Ellen:

Ik ben weer terug uit Workum. Ook daar is internet vaak een probleem. Die Friezen hebben te kleine kabels.
    Wat hebben jullie ondertussen ontzettend veel beleefd. Jullie varen, vliegen en vliegen maar. In het zuiden is toch heel veel regen gevallen. Het ziet er allemaal heel groen uit. Zijn dat rijstvelden? Ik heb de hele middag je verslagen zitten lezen en genoten van de foto's. Ik begrijp dat zelfs jij geen Mac meer kan zien. Straks vind je andijvie stamppot nog lekker. Goede reis verder, doe voorzichtig met het pootje op die ongelijke hellingen.
    Groetjes, Ellen

• 19 Juli 2011 - 19:13

Elly:

Wat een ontzettend mooie foto's.

• 19 Juli 2011 - 19:31

Else:

we zien dat het heel mooi is daar
    en volgens mij als ik naar jullie kijk,is het eten ook goed.
    nu reis lekker verder,zie het wel weer.
    groetjes van uit een zonnig lexmond

• 21 Juli 2011 - 11:39

Shirley:

Hoi Ann , filmster , alweer een mooi verslag met mooie kiekjes .
    Jullie een goede conditie , zeg ! Wat een klim tocht en wat een prachtige rijstvelden .
    Is het de droge of natte aanplant of neen dit zijn terrassen , wat mooi .....krijg heimwee.
    Wat zijn die meisjes sterk en lief van je om ze extra te belonen .
    lieve groet