Kunming -Stenen Woud + show, maandag 18 juli 2011 - Reisverslag uit Kunming, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Kunming -Stenen Woud + show, maandag 18 juli 2011 - Reisverslag uit Kunming, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Kunming -Stenen Woud + show, maandag 18 juli 2011

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

18 Juli 2011 | China, Kunming

Pff, weer vroeg op om de vlucht naar Kunming te halen. We kregen een ontbijtpakketje omdat het restaurant nog niet open was. Het stelde niet heel veel voor. Het banaantje was dan wel weer lekker. Rondom het meer naar de luchthaven. Erik-Jan –onze Chinese reisleider- regelde verder alles voor ons. Dat is toch wel een luxe hoor. Het was een vlucht van maar 40 minuten. We kregen wel wat te drinken in het vliegtuig. Aangekomen in Kunming werden we onthaald door Norman, onze volgende Chinese reisleider. Wat viel er te vertellen over Kunming. Dat het de provinciehoofdstad van Yunnan is en 1,5 miljoen inwoners telt. Nog geen vijf jaar geleden had Kunming een aardig oud centrum, met gezellige straatjes en houten huizen. Nu kunnen geboren en getogen Kunmingers die een tijd niet in de stad geweest zijn, de weg er niet meer vinden. Compleet nieuwe straten zijn aangelegd. Hoge flatgebouwen zijn nu eerder regel dan uitzondering. Een en ander is versneld vanwege de internationale tuinbouwexpositie die in 1999 in Kunming werd gehouden. DE vraag: Is Kunming de moeite waard? Wij zeggen “ja” omdat er in de meeste Chinese steden, hoe saai op het eerste gezicht ook, genoeg te zien is op straat. Marktjes met allerlei levende en niet levende have ontbreken ook in Kunming niet. Bij een winkelcentrum kun je een groep blinden aantreffen die tegen klein bedrag graag masseren. En genoeg restaurants met Chinese en westerse smaken. Ook buiten de stad is voldoende te zien. Wij zeggen “nee” omdat het weer een grote stad is waar het erg druk is. Omdat er op de markt dieren verhandeld worden zoals, honden, kikkers, slakken, kippen, konijnen en nog veel meer. Kunming wordt ook de stad van de eeuwige lente genoemd.

Maar laten we bij het begin beginnen. Norman heeft ons na de landing direct meegenomen naar.het Stenen Woud (Shilin). Dit is een 'woud' van grillig gevormde rotsen, een karstlandschap van 80 hectare groot. In dit gebied leeft de bevolkingsgroep de Sani. Wij konden gaan lopen en 350 treden nemen maar als alternatief was er de mogelijkheid om een kar te huren die ons rondom het park zou rijden. Nou jullie begrijpen wat wij gedaan hebben. De kar. Het kost wat maar het is het behoud van de enkels en benen. Achteraf gezien hadden we net zo goed kunnen gaan lopen. Het was maar een klein rotstukje. Maar het was weer prachtig. Natuurlijk hebben wij ook nog een stuk door het stenen woud gelopen. Norman zag in iedere rotsformatie wel iets anders. Dan was het een olifant dan een varken. Ja, Chinezen hebben een zeer levendige fantasie. We hebben ook onze danskunsten nog laten zien. Er waren muzikanten en dansers bezig. Heel erg leuk. Hierna hadden we even vrij. We kwamen een leuk koffietentje tegen. Wij waren de enige gasten. Het meisje deed heel erg haar best. Echte gemalen koffie, maar eerst kregen we allemaal een klein kopje thee. De koffie bleek een heel grote kop te zijn en niet eens duur. Ria en de rest gingen buiten op het stoepje zitten. Toen kwam zij aan met stoelen. Lief hé ? En omdat ik geen koffie dronk kreeg ik een kom thee aangeboden. Had ik het op kwam ze weer bijschenken. We hebben haar wat extra gegeven. Ze wilde het niet eens aannemen maar ik heb het gewoon neergelegd. Toen naar ons hotel. Een heel grote kamer maar vloerbedekking gescheurd, schimmel in de badkamer. Kantoor tegenover ons en naast Ria en Werner. Het is maar goed dat het voor 1 nacht is.
Norman had ons de show aanbevolen in de stad en Werner en ik hadden er wel zin in. Norman bleef in de lobby wachten totdat wij naar beneden kwamen. Hij nam ons mee naar het centrum. Als eerste naar het theater waar hij kaartjes voor ons vroeg. (natuurlijk zelf betaald hé). Daarna zijn we op eigen gelegenheid verder gegaan in de stad. Als avondeten bij de Mac en KFC gegeten. Komt zo zachtjes aan mijn strot uit. Ja, en dan toch nog afvallen hé ? Niet veel maar toch. Leuk gewandeld, Leuke dingen en minder leuke dingen gezien. Heel veel mismaakte bedelaars. Ook de blinden met hun massagestoelen. De honden om verkocht (of opgegeten) te worden. Maar ook hele mooie beelden. Mensen die bezig zijn met hun lichaamsbewegingen. De foto’s en video’s zeggen weer genoeg.

Werner en ik waren op tijd bij het “goede” theater. De show was in een woord fantastisch. Dynamic Yunnan is a grootschalige en indrukwekkende zang- en dansvoorstelling door en over de lokale minderheden. Het is een meesterwerk van de jonge en beroemde Chineze dansster Yangliping. De show duurt 120 minuten en bestaat uit een proloog, zeven scenes met elk een ander thema (wolken, zon, maan, bos, vuur, berg en veer) en een epiloog. De grote cast bestaat grotendeels uit de minderheden zelf. Een bijzonder indrukwekkende show. Maar woorden kunnen het niet beschrijvingen. Wij hebben genoten van de zang, dans, drum etc etc. De pauwdans was uniek. Jammer genoeg mochten er geen foto’s gemaakt worden maar ik heb er stiekem 1 kunnen maken. Na de show hadden we direct een taxi en hij bracht ons nog naar het goede hotel ook. Hier zaten Ria en Helmuth op ons te wachten. Zij waren nog even in de stad gebleven en zijn daarna in de hotellobby gaan kaarten.

• 19 Juli 2011 - 13:21

Shirley:

Dat was dan Kunming en nu op naar ..............Mensen wat een reis , wat zien en beleven jullie veel .
    Op zo'n reis val je vanzelf af , Ann!