Lijiang -Black Dragon Pool, donderdag 14 juli 2011 - Reisverslag uit Lijiang, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Lijiang -Black Dragon Pool, donderdag 14 juli 2011 - Reisverslag uit Lijiang, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Lijiang -Black Dragon Pool, donderdag 14 juli 2011

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

14 Juli 2011 | China, Lijiang

Vanochtend eerst maar eens op de computer bezig geweest. Mensen werden al ongerust heb ik begrepen. Wel leuk om alle reacties te lezen. Ga zo door ! Jammer dat jullie zo’n slecht weer hebben maar ja ik had het nog zo gezegd. Het was al bekend dat juli een natte maand zou worden. Pootje is zo-zo. Soms oké, soms iets minder, maar we zullen doorgaan !!
Na het ontbijt werden we opgehaald door Lily. Omdat het zo regende werden we met het busje weggebracht. Na 10 minuten rijden waren we er al. Bij de Drakenvijver. Deze ligt in het Black Dragon Pool Park (het Zwartedrakenvijverpark, wat een prachtig woord). Het is een aardig park, met vijvers en bruggen en paviljoens die samen een schilderachtig geheel vormen. Vooral beroemd is het plaatje dat je kunt maken van de Jadedraaksneeuwberg die zich weerspiegelt in de vijver. Tenminste... als de berg zichtbaar is. Natuurlijk hebben wij weer pech. Op deze regenachtige dag is er zo-wie-zo al weinig te zien. Wel zien we wat Naxivrouwen die gekleed zijn in de traditionele omslagdoek, met op hun rug de merkwaardige strook schapenvacht. de vacht dient als zachte ondergrond voor de zware mand die ze vaak op de rug dragen. Het Dongbamuseum is in hetzelfde park gevestigd. Hier zien we de Weg naar de Hemel in een mooi geïllustreerd manuscript. Ik vraag me af of ze hier nog echt in geloven of dat het vooral iets van het museum is Kinderen krijgen er tegenwoordig op school ook weer les in zei Lily. De overheid zal het belang van behoud van zulke culturen zo langzamerhand ook wel inzien, al was het alleen maar het belang ervan voor het toerisme... In het museum voor spirituele kunst is ook heel veel terug te vinden over de Naxi inwoners. Naxi is een minderheid van ca. 280.000 mensen, die afstamt van Tibetaanse nomaden. Lijiang is hun spirituele hoofdstad. Het Dongba is hun schrift, het enige nog functionerende hiërogliefenschrift ter wereld. De Naxi kennen een matriarchale maatschappijstructuur. Dat betekent dat de vrouwen aan de touwtjes trekken. Dan zou je verwachten dat ze de mannen het zware werk laten doen maar het tegendeel is waar. Mannen zijn er om te tuinieren of muziek te maken of te kalligraferen enz. Die mannen hebben het dus nog niet zo gek geschoten in deze cultuur. Hèbben de vrouwen het eens voor het zeggen, en dan doen ze er dit mee ? 't Lijkt niet slim. Natuurlijk hebben zij ook hun eigen goden die zij vereren. Er is een tempel waar ze de beschermer van de draak vereren. Zoals jullie op de foto kunnen zien beschermen ze hem ook tegen de regen. Ook hebben wij de Dongba-priester in actie gezien. Hij was bezig om schilderijen te maken. Natuurlijk konden we deze kopen. Toch maar niet gedaan.

Nog wat wetenswaardigheden over de Naxi: De belangrijkste niet-Chinese bevolkingsgroep is dus de Naxi, van oorsprong Tibetaanse nomaden.Volgens zeggen hebben de Naxi-mannen drie passies: de sigaret op nummer 1, een goede vrouw op nummer twee en tot slot de valkenjacht. Een jongen die wil trouwen bezoekt eerst de aanstaande schoonouders, en neemt een flinke hoeveelheid sigaretten en sterke drank voor hen mee. Is de toestemming verkregen, dan vragen zijn eigen ouders een Dongba-priester een geschikte datum vast te stellen. Dongba zijn shamanen; men neemt aan dat zij oorspronkelijk Tibetaanse Bon-priesters waren.
Dongba zijn een van de weinige Naxi die het opvallende pictogrammenschrift kunnen lezen en een bemiddelende rol spelen met de spirituele wereld. Zij worden tevens gevraagd een inwijdingsceremonie te houden voor het huis van pasgetrouwden. Van oorsprong hebben de Naxi-vrouwen een sterke economische positie. Zij waren het die het geld beheerden, erfden en het hele huishouden bestierden. Deze traditie is vandaag de dag nog slechts te vinden bij een kleine tak van Naxi, het 25000 zielen tellende Mosuo-volk. Zij wonen met name in het gebied 200 km ten noordoosten van Lijiang, aan het Lugu-meer. Zij kennen nog de traditie van het 'wandelende huwelijk'. Zodra zij 18 jaar oud zijn, kunnen jongens (uitsluitend!) 's nachts op bezoek bij meisjes. Gevolg is dat mannen bij meerdere vrouwen kinderen kunnen hebben. De vrouw is verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen en de kinderen dragen ook haar familienaam.

Hierna naar de oude stad. Nadat we een half uurtje met Lily waren meegerend waren zeiden we dat we zelf de weg wel terug konden vinden naar het hotel. Zij had hier een hard hoofd in maar nadat we haar hadden verteld dat we dat echt wel konden liet ze ons los. Maar, niet nadat we een kaart hadden gekocht en zij er in het Chinees opgeschreven had: kunt u mij helpen ? Waar is hotel He Xi ? Na haar nogmaals gerustgesteld te hebben ging ze. Wij hebben daarna uren op ons gemak rondgelopen. Bij KFC geluncht. Uiteindelijk bleken we vlakbij ons hotel te zijn. En ja, het was/is een doolhof hier en we hebben verscheidene malen de weg moeten vragen. Maar leuk dat het hier is. Wij zijn in ieder geval erg blij dat we hier zijn, ondanks de regen. Ria en ik hebben verschillende aankopen gedaan en gingen met een blij gevoel ons hotel binnen. Zelfs vrek Helmuth kon het niet laten om iets te kopen. In het hotel ben ik nog even bezig geweest voor jullie, en de rest heeft een kleine siësta gehouden. Om 18.00 uur weer op pad gegaan. Ja, weer in de regen. Uurtje gelopen en toen een restaurantje uitgezocht. Het was zal ik maar zeggen “apart”. Maar ook heel erg goedkoop. Best lekker gegeten, beetje veel bot in de kip, soms een beetje vet en natuurlijk niet te vergeten scherp. Als servetjes krijg je hier een pakje zakdoekjes. Had ik dat geweten had ik ze niet mee hoeven sjouwen. De mensen zijn uitermate vriendelijk en willen je overal mee helpen. Tevens zijn ze vreselijk onbeschoft. Gooien alles op de grond. Je krijgt hier je bordje, kopjes, lepel in een luchtdicht afgesloten verpakking. Ook onze chop-sticks. Wij leggen alles netjes bij elkaar. Ach we raken er zachtjes aan gewend en begrijpen nu ook het gesmak. Zijn natuurlijk ook bang dat ze botjes binnen krijgen. Na het diner naar het hotel. De rest ligt nu lekker te slapen. Ik zorg ervoor dat dit laatste verslag er nog op komt met de bijbehorende foto’s. Dus omstreeks 23.30 uur verwacht ik ook naar bed te kunnen. Dat zal bij jullie dan 17.30 uur zijn. Ik wens jullie dus een prettige avond en alvast welterusten.
Ps: voor iedereen die op of nog met vakantie gaat: geniet ervan. Poldermodellen wens Ida beterschap van ons. Wij zijn blij te lezen dat het goed is gegaan.

• 14 Juli 2011 - 18:44

Anneke:

Zo, ben in een ruk meegereisd over de rivier. Geweldig.
    Wacht op de volgende serie.......
    En weer heel veel pelzier gewenst!!

• 14 Juli 2011 - 20:34

Shirley:

Arme Ann , moet jij je rust opoffren om ons bij te praten . Maar echt , ik waardeer het , hoor !
    Met genoegen lees ik elke dag jullie belevenissen . Gelukkig hebben niet alleen wij regen , hoewel , jullie hebben vast minder van dat hemelwater .
    Weer een dag voorbij , tot morgen !

• 14 Juli 2011 - 21:05

Carmen:

Amai Ann, wat knap dat jij al die informatie zo goed kan onthouden.
    Mooie foto's. Ziet er lekker uit dat Chinees eten en zo'n varkenshoofd is weer eens wat anders dan een -pootje.
    Doei doei.