Yangtze-cruise - Fengdu, dinsdag 12 juli 2011 - Reisverslag uit Peking, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Yangtze-cruise - Fengdu, dinsdag 12 juli 2011 - Reisverslag uit Peking, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Yangtze-cruise - Fengdu, dinsdag 12 juli 2011

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

12 Juli 2011 | China, Peking

Bij het ontbijt vroeg Tony ons of wij vanavond weer wat in het Nederlands wilden zingen want er was een talentenjacht. Natuurlijk gaan we doen. Dat werd denken over welk lied. Na het ontbijt hadden we een beetje vrije tijd. Aangekomen in Zhongdian vertrok onze tour om 11.00 uur naar Fengdu , ook wel bekend als de ‘Spookstad’, en al meer dan 1800 jaar oud. Het is de enige spookstad in China en is de rustplaats voor geesten uit het Confucianisme, Taoïsme en Boeddhisme. Het verhaal gaat dat twee Taoisten, Wang Fangping en Yin Changsheng, ergens tijdens de Han Dynastie naar de Ming berg gingen om hun Taoistische methoden te beoefenen. Aangezien de twee namen, Wang en Yin, wanneer samen uitgesproken, ‘Koning van de hel’ betekent, begonnen verhalen van hun onsterfelijkheid en een spookstad zich te ontwikkelen. Het ligt in Zhongdian. Maar voordat we er waren moesten we eerst 171 treden (volgens Ria) opgelopen. Lekker om de spiertjes weer eens op gang te helpen. Toen werden we in een soort open karretjes geladen die ons naar de spookstad brachten. Op het eerste gezicht leek het op de Efteling. Voor de ingang een grote tovenaar. In het park vielen al veel mensen van onze groep af omdat er weer veel geklommen moest worden. Onze groep bestond uit 22 Taiwanezen, onze Zwitser en ons. Natuurlijk werden er weer veel verhalen van stal gehaald over hemel en hel. Niets anders dan in andere culturen. Wij moesten drie proeven volbrengen die –als wij ze goed volbrachten- ons naar het paradijs zouden brengen. Er waren slechte en goede goden.

Een dode nieuwkomer in de stad zal allereerst de ‘Brug van hulpeloosheid’ over moeten steken. De deugd van zijn leven zal hier berecht worden en slechte mensen zullen in het water onder de brug terecht komen. De laatste jaren hebben zowel de levenden als de doden de luxe gehad om de ‘Laatste Blik’ te bezoeken nabij de ‘Thuis Toren’ welke gebouwd is in 1985. Voor de doden is dit de laatste stop alvorens de lijdensweg van het vagevuur te betreden.
Dus wij moesten de drie bruggen van hulpeloosheid op de juiste wijze oversteken. Dit zal geluk en weelde brengen. Hoe de 1e brug over een brug lopen ? Mannen met de linkervoet beginnen de dames met de rechtervoet. We moesten elkaars hand vasthouden en als wij de slechte god konden passeren zouden wij een goed en lang leven tegemoet gaan.

De Geest Marteling Doorgang is de tweede test waar een pas overleden ziel Yama, de koning van de hel, en de Spiegel der Vergelding onder ogen moet komen om het eigen leven te reflecteren en een juiste straf voor de aardse zonden vast te stellen. Enkel zij met een volledig reine ziel zullen dergelijke kwelling en marteling worden bespaard en direct herboren worden. Voor alle anderen kunnen er wel 18 stages van helse martelingen en berouw zijn. Afhankelijk van de persoon kunnen dit één of meer van de onderstaande zijn:
- Berg van de scherpe messen
- De poel van vuil en de Hel van ijs
- Zwart touw hel en de ondersteboven gevangenis
- Het meer van bloed en de vreselijke bij marteling
- Schreeuwende marteling
- Verbrokkeling
- Marteling door een gehaktmolen
- Hete verstikkende hel
- IJzeren web

Dus wij de tempel binnen zonder het hout aan te raken. Ook mochten wij niet door het midden maar moesten we aan de zijkanten naar binnen. Als je door het midden ging zou je als monnik verder gaan in het leven. Dit is dus de geest marteling doorgang genoemd.

Daarna brachten we een bezoek aan het Tianzi paleis waar we moesten proberen om drie minuten op één been op de grote steen voor het gebouw te blijven staan. Dit zal nl. bepalen of je een goed persoon bent of niet.
Al met al was het heel erg interessant. Over Fengdu zei een bekende dichter ooit: “Het is interessant dat alle mensen ooit inwoner van Fengdu zullen zijn.” -Li Bai, gedicht uit de Tang Dynasty-

Op de boot aangekomen ben ik snel naar het bovendek gegaan omdat Werner had gezegd dat er boven op de berg een mooi gebouw stond in de vorm van een gezicht. Inderdaad erg mooi. Snel verkleden en naar de lunch. Ik was weer te laat. Maar we weten nu dat er genoeg eten aan boord is en dat het telkens wordt aangevuld. ‘s- Middags een beetje gerust en naar de film gekeken. Een film die gemaakt wordt van onze reis over de Yangtze. Natuurlijk kopen we deze. Gekaart in de bar. Vanavond hebben we een captains diner gehad. Het eten werd aan tafel geserveerd. Wat een luxe. Eerst nog een afscheidswoord van de kapitein en dan aanvallen. Er was te veel om op te noemen. Oké dan een klein optellinkje: varkensoor in rode saus, gordonblues, patat, loempiaatjes, veel groenten, nasi, kreeft, vis etc etc. Natuurlijk was er ook wat na: gebak, koekjes etc. Een waardig afscheidsdiner. Hierna weer naar de bar om ons spelletje kaart af te maken. Hadden ze alles opgeruimd en stond alles klaar voor de talentenjacht. Dan maar vast gaan zitten. Wij zaten bij onze vrienden uit Taiwan en de Zwitser. We hebben veel gelachen en ons lied sloeg erg aan. We hadden een tekst gemaakt op de melodie van heb je even voor mij van ons aller Franssie. En allemaal oheeho meezingen he. Ze vonden het fantastisch. Na afloop zaten ze nog te oheeho-en. Nog een spelletje kaart gedaan en toen naar bed. Een leuke dag geweest.

• 14 Juli 2011 - 10:09

Elly:

Jeetje, zit de hele ochtend al te lezen. Eerst vijf dagen niets en nu alles achter elkaar.
    Maar heel leuk om te lezen allemaal en prachtige foto's.
    Nog niet naar de kapper geweest Ann, moet nog wel ff hoor, als je even vrij bent.
    Dat wil ik toch wel zien je Chinese kapsel. Daar verheug ik me al een paar weken op, dus stel me niet teleur.
    Ben benieuwd waar jullie nu weer aanlanden.
    Groeten en dikke kus.

• 14 Juli 2011 - 20:02

SHIRLEY:

Hoi hoi eindelijk kennisgemaakt met Tony ...Jullie zaten erg sjiek bij het diner .
    Wat een belevenissen ..............ik smul ervan .