Yangtze - Shennong stream, maandag 11 juli 2011 - Reisverslag uit Peking, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Yangtze - Shennong stream, maandag 11 juli 2011 - Reisverslag uit Peking, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Yangtze - Shennong stream, maandag 11 juli 2011

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

11 Juli 2011 | China, Peking

Vandaag feliciteren wij Janice en Suzanna met hun verjaardag. Vanmorgen werden wij op de onmogelijke tijd van 06.00 uur gewekt. Ja, alweer door muziek en dat heeft dan wel weer wat. Van 06.00 tot 06.30 was er gelegenheid om gratis koffie te komen drinken. Deze beker hebben wij aan ons voorbij laten gaan. Om 06.30 ontbijt. Dit keer waren wij er snel bij. Om 07.30 uur vertrok de excursie naar de Shennong Stroom. Shennong is een figuur uit de Chinese mythologie, die volgens de overlevering de grondlegger van de Chinese landbouw en geneeskunst is. Vast staat dat hij één van de Drie Verhevenen is, cultuurhelden die volgens de traditie de bevolking stapsgewijs elementen van de Chinese beschaving hebben bijgebracht.
Eerst een uur op de ferryboot. Het regende een heel klein beetje maar uit voorzorg toch onze regenjassen gepakt. Daarna stapten we over in kleine bootjes (sampangs) waarmee we door de relatief kleine kloven van Shennong gingen. Niet met motorbootjes maar via het echte ouderwetse handwerk, met roeispanen. Wij hoefden dit niet zelf te doen. Het zware werk werd gedaan door 5 plaatselijke mannen -3 voor, 2 achter. Vaak zijn het boeren die dit doen om er wat bij te verdienen. Later sprongen ze er zelfs nog uit om de boot een stuk voort te trekken. Onze plaatselijke gids bleek over een aardige zangstem te beschikken. Hij verkocht ook een boekje over deze kloof met een cd. De helft van het geld ging naar een school die door de Victoria-lijn en zijn agency werd onderhouden. Indirect dus ook door ons want natuurlijk hebben wij dit gekocht. Werner neemt het boekje en ik de cd. Die kopieer ik dan later voor Werner en Ria. Bij terugkeer op het schip was het tijd voor de lunch. Waren wij een keer als eerste in de ontbijtzaal. We konden overal iets van nemen en hebben heerlijk gegeten. Blijkt dat iedereen zich eerst verkleed had. Ach ja. Om 15.00 uur voer het schip door de Qutang, de eerste van de Yangtze-kloven. Dit is de kortste, maar moet wel de meest spectaculairste zijn. Hier weer de nodige foto’s gemaakt. Daarna ruim 40 km door de lange Wu-kloof en door het westelijke deel van de 76 km lange Xiling-kloof, welke vroeger de meest gevaarlijke was. Er zijn 12 pieken, waarvan de godinnenpiek de beroemdste is. Toen wij ’s-Avonds lekker zaten te kaarten na het diner kwam ineens de hele groep er aan. Raar, want ze nemen niets te drinken in de bar. Bleek dat er een karaoke-avond was. Alleen in het Chinees waarvoor Tony zich verexcuseerde. Bleek niet nodig want wie stond er later een lied in het Chinees te zingen ? Juist. Daarna samen met Ria de tulpen uit Amsterdam maar weer eens tevoorschijn gehaald. Een leuke avond.

• 14 Juli 2011 - 10:14

Robbie The Eagle:

Zie op de foto een alpenacrobaat, voorop natuurlijk de reclame van Protec. Wie weet wel nieuwe potentiële klanten in China.

groet,
    Robbie the Eagle

• 14 Juli 2011 - 20:12

Shirley:

Dag -dag
    Wat zien jullie er goed uit , mooi hoor , want je zou denken dat er veel inspanning van jullie verwacht wordt .
    Mooie belevenissen , ik geniet ervan en stiekem wilde ik dat ik erbij kon zijn !