Beijing - Wereldwonderen zondag 3 juli 2011 - Reisverslag uit Peking, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Beijing - Wereldwonderen zondag 3 juli 2011 - Reisverslag uit Peking, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Beijing - Wereldwonderen zondag 3 juli 2011

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

03 Juli 2011 | China, Peking

Zo, op tijd gewekt. Heerlijk ontbijtje genuttigd (tsja, lopend buffet hé). Onze gids, Steven was op tijd en om 08.30 uur gingen we. Als eerste naar Shendao, de Heilige Weg, met aan weerszijden stenen dieren: leeuwen en kamelen, maar ook "fantasiedieren" als gehoornde tijgers. Na de dieren zijn er beelden van mensen: burger-mandarijnen, militaire mandarijnen en mandarijnen "van verdienste", zes aan elke kant van de weg. Prachtig. Onbegrijpelijk dat ze dit hebben kunnen maken zo lang geleden. We praten over eeuwen hé ? Hierna een uurtje rijden naar de Grote Muur. Dit, omdat onze gids niet naar het gebruikelijke (toeristische) stukje muur wilde gaan. Dat ligt bij Badaling. Wij zijn naar Mutianyu gegaan, 70 km ten noordoosten van Beijing. De Grote Muur is dus 1 van de meest beroemde bezienswaardigheden van China. Hij is 6.000 km lang en moest het Chinese Keizerrijk beschermen tegen vijandelijke nomadische ruitervolkeren uit het noorden. Het is een verbluffend staaltje van bouwkunst: de muur loopt over een lengte van 2450 km over heuvels en door diepe dalen. In de hele muur zijn slechts enkele poorten die vroeger streng werden bewaakt. De muur werd gebouwd als verdedigingswerk tegen de Hunnen. Toen de Mongolen later China aanvielen, werden de inmiddels ingestorte delen van de muur weer opgebouwd. De bewakers gebruikten poep van wolven om vuur te maken om de mensen te waarschuwen voor een aanval. Onze gids en chauffeur hadden schijnbaar wel heel erg honger. Voordat wij naar de Grote Muur gingen hadden ze ons al 4 x gevraagd of dat wij nog niet wilden lunchen. Nee dus, niet na zo’n ontbijt. Wij hadden helemaal geen honger meer. Wij zijn niet gaan lopen naar boven maar hebben de kabelbaan genomen. Terug zijn wij met de bobslee gegaan. Lachen joh !! Na de muur vroeg hij weer of wij wilden gaan lunchen a 70 yuan p/p ? Nee dus, misschien heeft hij de p in gehad want nu moesten ze natuurlijk zelf hun eten betalen en kregen ze geen commissie. Maar ja, we gaan toch niet eten als we geen trek hebben ? Nou zij dus gaan eten en wij lekker buiten gezeten en een colaatje genomen. Al snel kwam er iemand naar ons toe om te vragen of wij een pottenbakkerij wilden bezichtigen ? Toe nou, niet dus. Even over onze chauffeur gesproken. Wat een type zeg. Misschien dat hij dacht dat wij een doodswens hadden ? Nou, nee dus. In ieder geval maakte hij van een 2-baansweg een 3-baans en had hij sowieso overal voorrang. En kreeg hij het niet, nam hij het toch. Ik weet nu ook hoe je auto’s kunt snijden. En dan heb ik het nog niet over zijn toeter gehad. Wellicht pas een nieuwe gekregen want hij bleef gaan. Wij waren in ieder geval blij heelhuids in het centrum afgezet te worden. Waar ? Bij een winkelcentrum. Wij naar binnen en de supermarkt opgezocht. Hier flesjes drinken en heerlijke broodjes gekocht. Jullie begrijpen het al ….. ? We hebben heerlijk gegeten voor 40 yuan, en nee niet p/p maar met z’n viertjes. Ach, het leven kan zo goedkoop zijn. Een lekker stukje gelopen naar het hotel en snel de douche/het bad in gegaan. Wat kan een mens transpireren. Na even gerust te hebben naar het restaurant in het hotel gegaan. Voor 98 yuan p/p een lopend buffet. Oh, het leven is ons gunstig gezind. Goedkoop en inclusief alle drankjes. Ria vond het gebakbuffet het einde. Het is hier nu 21.45 uur. We gaan zo weer lekker een stukje door de stad lopen. Volgende x meer. Voor nu, de groeten van ons viertjes. Zài jiàn.

• 03 Juli 2011 - 17:30

Martine:

Een gebakbuffet.... mmmm... klinkt goed!

• 03 Juli 2011 - 18:08

Anneke Ermstrang:

Lijkt een geweldig mooie reis te worden. Enne, gedraag je nu eens niet lamger als een kniertige Hollander..............Chauffeurs hebben ook een gezin wat wil eten.
    Ben benieuwd naar de volgende verslagen.
    Heel veel plezier!

• 03 Juli 2011 - 18:49

Ellen Van Asselt:

Jullie hebben niet stil gezeten. Al veel gezien. Valt me toch wel een beetje tegen dat jullie niet al die trappen van de Chinese Muur hebben beklommen. (ha ha) Die Chinezen gaan duidelijk met hun tijd mee. Hoeveel is yuan??
    Gisteren hebben we hier ook aan het verleden gedaan. We hebben eindelijk de verdrinking van J.W.F. herdacht. Het was mooi weer en de reddingsboot kwam met fakkels de haven binnen varen.
    Voorzichtig met het pootje en geef die chauffeur ook af en toe een fooitje.
    Ellen

• 03 Juli 2011 - 20:38

Wilna:

Hoi Chinagangers!
    Leuk om jullie weer te volgen op een mooie reis. Geniet van jullie vakantie! En Ann, kijk je een beetje uit met je pootje?
    Veel plezier daar!
    Groetjes, Wilna

• 04 Juli 2011 - 07:56

Michiel Bourdrez:

Dag Ann en de anderen,
    Nu alweer heerlijk genoten van je eerste verslagen; beeldvormend, ik zie het helemaal voor me. Als ik die ene foto zie waarbij jullie uit een zakje broodjes aan het eten zijn, kan ik me voorstellen dat je bij lunchtijd geen trek meer hebt; kan me ook voorstellen dat je gidsen dat om die tijd dan wel hebben :-)
    Goede reis, veel plezier.
    Michiel

• 04 Juli 2011 - 08:51

Marina:

Vooral veel blijven schrijven; we genieten er van!

• 04 Juli 2011 - 18:48

Ida Kelly:

Vandaag weer thuis. Net je verslagen gelezen. Toch uniek die foto,s van jullie op de chinese muur. prachtig dat jullie dit mee kunnen maken. Was 50 jaar geleden niet mogelijk geweest
    als je nog gewoon aan het arbeidsproces mee deed. Waar gaan jullie heen als je gepensioneerd bent? Niet nu al uit gaan sparen op je eten hoor, anders komen jullie als gratenbalen terug!!!
    Veel plezier en voorzichtig!! XXX