Beijing - maandag 4 juli 2011 - Reisverslag uit Peking, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Beijing - maandag 4 juli 2011 - Reisverslag uit Peking, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Beijing - maandag 4 juli 2011

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

04 Juli 2011 | China, Peking

Wat hebben we heerlijk geslapen ? Hoezo, we waren moe. Prima ontbijtje en op tijd weg. Vandaag 36 graden (gisteren 33 – lekker temperatuurtje). Natuurlijk waren Steven en onze kamikaze-chauffeur weer bijtijds aanwezig. Wij moesten nog naar boven voor het ontbijt. Om 08.30 uur weer klaar om te vertrekken. Als eerste naar de Tempel van de Hemel. Dit staat in het zuiden van Peking. Op de kortste dag van het jaar bracht de keizer een bezoek aan deze tempel om de Hemel op de hoogte te brengen van de belangrijkste gebeurtenissen in het afgelopen jaar. Het tempelcomplex zelf is zeer de moeite waard, maar ook het park eromheen dat druk wordt bezocht door Chinezen. De Hemeltempel maakt deel uit van vier tempels in de vier windstreken: in het oosten van Peking de Tempel van de Zon, in het westen de Tempel van de Maan en in het noorden de Tempel van de Aarde. Het was indrukwekkend en dan vooral de vele mensen in het park rondom de tempel. Hier beoefenen zij Tai Chi, ballroom dansen, sport, dammen, schaken, muziek maken etc etc. Geen wonder dat ze hier in conditie blijven. Mooie toestellen en gewoon een gezellige familiedag. Erg leuk.
Daarna dus naar de plek waar de keizers van de Ming-dynastie een plechtige, rituele ceremonie leidden. Ze traden op als bemiddelaar tussen hemel en aarde en brachten offers om de gunst van de goden af te smeken voor de volgende oogst. China is duidelijk een land met veel geschiedenis.

Hierna zijn wij via het Tian’anmen-plein, beter bekend als het Plein van de Hemelse Vrede, naar de verboden stad gegaan. Aan de zuidkant van de Verboden Stad ligt de Tiananmenpoort aan het gelijknamige plein. Het is het hart van Peking. Dit plein kwam internationaal in het nieuws door de studentenprotesten in 1989. In het midden staat het mausoleum van Mao Zedong. De Ming-dynastie begon de bouw van de Verboden Stad met in het centrum het keizerlijk paleis. Het hele gebied van 960 bij 750 meter was uitsluitend toegankelijk voor de keizer, zijn familie en de hofhouding. Bij elkaar enkele duizenden mensen. De gebouwen dateren uit de 17de en 18de eeuw, maar zijn exacte kopieën van hun voorgangers die door branden werden verwoest. Voordat we hier naar binnen gingen keken we onze ogen al uit. Er valt veel te zien, horen en beleven. Wat ons ook erg opviel was dat er hier veel politie was. We werden ook gecontroleerd alsof we op het vliegveld waren. Bij navraag bleek dat ze bang zijn voor bommen. De Verboden Stad was tijdens de Ming-& Qing-dynastie de vaste residentie van 24 achtereenvolgende keizers. China werd van hieruit geregeerd. De stad was verdeeld in het Binnenhof (ook bij ons bekend !). Hier woonde de keizer – in een iets andere toren als in Nederland. Maar mooi. De hofhouding woonde in het buitenhof. Onder hofhouding vielen de vele concubines en de paleiswachten. Er woonden enkele duizenden mensen in de Verboden Stad. Ongelooflijk. Maar jullie begrijpen dat wij heeeel veel hebben gelopen en dat in die hitte. Ik ga er van uit dat we vannacht weer ontzettend goed slapen. Werner en Ria hebben al wat in de auto gerust.

Eigenlijk zouden we nu naar de nachtmarkt gaan (gaat om 17.00 uur beginnen), maar wij hebben dit verschoven naar overmorgen. We hebben ons er bij het winkelcentrum uit laten zetten en hebben weer een heerlijke lunch achter de kiezen (zie gisteren). Nu alweer een paar uur achter de computer om jullie op de hoogte te houden. Straks maar weer een heerlijk lopend dinerbuffet in het hotel en niet te laat naar bed. Voor morgen hebben we niets afgesproken dus dat wordt spannend.

• 04 Juli 2011 - 10:20

Martine:

Mooie outfit! Staat jullie goed!

• 04 Juli 2011 - 11:05

Marina:

Schitterende foto's.
    Zal mams vandaag eens bellen dat ze even op internet komt kijken....
    Have fun in de sun (bloedheet bij jullie daar zeg)
    groetjes

• 04 Juli 2011 - 11:13

Elly:

Hallo reizgers,

Jullie zien weer genoeg. Ann, wel heel andere foto's dan die in Amsterdam.
    Mooi hoor !!!! En warm !!!

Veel plezier.

• 04 Juli 2011 - 11:26