Beijing, zaterdag 2 juli 2011 - Reisverslag uit Peking, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Beijing, zaterdag 2 juli 2011 - Reisverslag uit Peking, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Beijing, zaterdag 2 juli 2011

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

02 Juli 2011 | China, Peking

Om 13.10 uur lokale tijd (onze tijd 07.10 uur) waren we geland. Oké, we hebben dus een beetje kunnen slapen in het vliegtuig. D.w.z. toen de kinderen eindelijk uitgeschreeuwd waren. Vrij krappe stoelen, maar we zaten heerlijk met z’n viertjes naast elkaar. De bediening was goed en ja hoor we kregen –naast iets te drinken- ook nog wat te eten. Nou honger had ik niet meer dus Werner heeft zijn buikje rond kunnen eten. De display voor de muziek, films etc was zo moeilijk te bedienen dat iedereen het al snel opgaf. Dus zoals gezegd maar proberen te gaan slapen. Bij aankomst stond onze gids al op ons te wachten, ja ook op mevrouw Muisker !!! (ze heet Nuisker) Hij heeft ons direct naar het hotel gebracht zodat wij ons wat op konden frissen. De stadstour zal een andere dag plaatsvinden omdat er heel veel smog hing. Wel heeft hij nog het ee.a. over Beijing verteld: Peking (Beijing) Peking is de vorm die wordt aanbevolen door de Nederlandse Taalunie. In de praktijk komt Beijing ook steeds vaker voor in Nederlandse teksten. Peking is de hoofdstad van China en telt tussen de 16 en 20 miljoen inwoners. In het Chinees wordt de stad Beijing genoemd, wat "noordelijke hoofdstad" betekent. De oorsprong van het moderne Peking ligt bij de Mongolen, die na hun overwinning op de Chinezen in de 13de eeuw op deze plek een stad bouwden. Resten van de Mongoolse stadsmuur zijn nog te zien in het noorden van Peking. Tijdens de Ming-dynastie (15de eeuw) werd de hoofdstad van China verplaatst van Nanjing naar Peking.
Peking is de afgelopen jaren in snel tempo gemoderniseerd en die ontwikkeling is nog lang niet gestopt. Oorspronkelijk bestond de stad uit zogeheten hutongs: vier gebouwen rond een binnenplein en omgeven door een muur. Die hutongs werden en worden in hoog tempo afgebroken om plaats te maken voor hoogbouw. Daarnaast zijn er vele snelwegen in en om de stad aangelegd om de grote verkeersproblemen aan te pakken. Peking kent maar liefst vijf ringwegen en toch staat het autoverkeer geregeld muurvast. Voor de miljoenen inwoners zijn er metrolijnen beschikbaar. De Olympische Zomerspelen zijn nog steeds de trots van heel China. Sommige inwoners van de hoofdstad denken er anders over. Voor de bouw van nieuwe sportaccommodaties en het Olympisch Dorp werden maar liefst 300.000 mensen uit hun huis gezet

Nadat we ons gewassen hadden zijn we onze omgeving een beetje gaan bekijken. Leuk, maar wel veel sex winkels. Dat hadden we niet echt verwacht. Verder grote markthallen en buitenmarkten waar van alles te koop was. Heel veel soorten eieren, kippen (ook zwarte – en natuurlijk geslacht), vis, vlees, groenten en fruit. Je keek je ogen uit ! Om 18.00 uur met Steven –onze gids- afgesproken. Hij ging ons leren met stokjes te eten in het restaurant van het hotel. Vandaag diner inbegrepen + 1 drankje. Na het diner weer wat gewandeld en na een kop koffie en warme chocolademelk ! lekker naar bed om wat uit te rusten en wat slaap in te halen. (schijnt trouwens niet mogelijk te zijn). Morgenochtend worden we om 07,15 uur gewekt en om 08.30 uur staat Steven er om ons op te halen. Het wordt morgen een drukke maar –naar ik aanneem- leuke, culturele dag.