Valkenburg, zaterdag 28 juli 2012 - Reisverslag uit Valkenburg, Nederland van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Valkenburg, zaterdag 28 juli 2012 - Reisverslag uit Valkenburg, Nederland van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Valkenburg, zaterdag 28 juli 2012

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

01 Augustus 2012 | Nederland, Valkenburg

Iedereen was netjes op tijd bij het ontbijt - 09.00 uur. Gevraagd of iedereen goed schoeisel aan wilde trekken voor deze dag. Voor Karin een probleem omdat zij tijdens het spontane optreden van David kennis heeft gemaakt met de klompen van een Valkenburgse boer. Het resultaat? Teennagel van grote teen eraf tot aan de nagelriem. Au. Dan maar op de slippers. Eric kwam tot grote hilariteit van allen aan op een paar gifgele sneakers. Nou ja, hem kunnen we in kieder geval n iet kwijtraken.

Als 1e naar de steenkolenmijn gegaan waar we na de film een prive-rondleiding kregen van Ger. Heel erg interessant en als oud-werknemer van de Emmamijn wist hij er ook wel het e.e.a. over te vertellen. Het was wel een plakker cq. charmeur.

Uniek in Europa
Ontdek de wereld van de mijnbouw in een mysterieuze omgeving onder de grond. U begint de kennismaking met de wereld van de mijnwerkers in onze sfeervolle filmzaal onder de grond. Daar ziet u een unieke promotie-film van de Staatsmijnen (DSM) uit het midden van de jaren zestig. Deze film geeft u een goed beeld van alle facetten van de mijnbouw.

Fascinerend
Na de film neemt een ex-mijnwerker u mee in de wereld van de
steenkoolwinning. Beleef die harde, maar indrukwekkende wereld van de mijnwerkers. U maakt een reis door het verleden langs de machines, die gebruikt werden om kolen te winnen.

Elk bezoek is anders
Bij de steenkolenmijn werken 14 ex-mijnwerkers met een zeer ruime ondergrondse ervaring. Elke gids vertelt zijn eigen verhaal, met de nodige humor, waardoor de sfeer van toen herleeft. Dit wordt extra versterkt door de demonstraties van mijnbouw-machines. Ze werken op een speciaal hiervoor aangelegde perslucht-installatie, zoals vroeger ook in de mijnen werd gebruikt. Door de opstelling hoeft u geen speciale kleding te dragen voor dit ondergrondse avontuur voor jong en oud.

Na de tour om 13.20 uur hadden de jongelui alweer honger. Wat ze niet wisten was dat ik een spooktocht had geregeld om 14.00 uur. Maar ja, je wilt ze ook niet laten verhongeren dus heb ik ze getrakteerd op wat nats met een versnapering. Bitterballen. Om 14.00 uur kwam er wel een heel vreemd figuur langs die riep: "ticketjes nu te koop". Het bleek niet zo slimme Lleo te zijn. Ook ik moest mijn rode tickets om laten zetten in kaartjes met een witte rand. Die moest dan later bij hem worden ingelevgerd, want hij bleek onze ietwat vreemde gids te zijn. Op een gegeven moment riep hij: "hier komen en tickets inleveren". Hij stond bij een trap en iedereen moest het witte randje afgeven en gelijk zijn/haar naam zeggen. Daarna moest diegene direct de trap op. Wat een mazzel dat ik als laatste was en daarna moest iedereen weer naar beneden komen en Lleo volgen. Aan de overkant gekomen begon hij een verhaal over zijn moeder en tante Emmelies grotje. Het was een heel spektakel waar ik hier niet over uit wil wijden. Ben je nieuwsgierig ga dan zelf naar de grotten van Daelhem in Valkenburg. In ieder geval was het heel erg spannend en onderhoudend.

Hierna naar het station om naar Maastricht te gaan en we naar Sporthome Brasserie Geusselt. Hier had ik een arrangement geboekt. Eerst kegelen, boogschieten en tot besluit steengrillen. Tot aan het steengrillen was het erg grappig, Kegels die de baan uitvlogen, pijlen die niet vaak in de roos maar meer naast, onder en boven het bord uitkwamen. Dan het terugveren van de snaar op plaatsen waar je dat liever niet wilt voelen. (ik voel het nog). Het brengen van de drankjes ging ook niet zo snel en om ons welkomstdrankje heb ik zelf moeten vragen. Maar ja, dat laten we natuurlijk niet schieten. niet dat het veel bijzonders was, maar ach. Het klapstuk van de avond was toch wel de steengrill. Ze brachten een plaat met gehaktballetjes en ik dacht nog: "ach, ze hebben geen platen genoeg en dit is van het huis omdat we zo lang moeten wachten". Niet dus. Bleek dat we voor een buffet genoteerd stonden. Hun fout. Dus we hebben een waardebon ontvangen om het hele arrangement nog eens over te doen ! Wie gaan er mee ?

Hierna in de stromende regen naar de bushalte en bij de Kesselskade uitgestapt. Ja, er zijn de Kesselskadefeesten. Het geluid was niet tiptop en daarom besloten om maar terug naar Valkenburg te gaan. Hier bij Copacabana (een amusementshal) Jenny en Jan begroet en daarna op een terrasje genoten van het weer droge weer. Niet te lang gebleven en omdat Eric zo'n last had van zijn voet met Kirsten, Charna en ondergetekende met de taxi teruggegaan naar pension Scheepers. Later kwam de rest en je begrijpt: iedereen weer wakker.

Een leuke dag geweest.

• 03 Augustus 2012 - 10:37

Valkenburg?:

Nou luitjes, hebben jullie die boer nog teruggezien, toen jullie eenmaal aangeschoten waren? Pardon, ik bedoel natuurlijk toen jullie geschoten hadden en wisten waar je op moet mikken om te mssen.

Tjonge Kirsten, wat een pech.

Ik wil ze daar in Valkenburg wel leren wat bourgondisch eten is...........
    Dus, eenmaal, tweemaal medestanders.

Mientje