l'Estartit, dinsdag 7 t/m 11 augustus 2012 - Reisverslag uit l'Estartit, Spanje van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu l'Estartit, dinsdag 7 t/m 11 augustus 2012 - Reisverslag uit l'Estartit, Spanje van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

l'Estartit, dinsdag 7 t/m 11 augustus 2012

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

18 Augustus 2012 | Spanje, l'Estartit

O,o, wat was Helmuth het zat. Hij kon geen olie en vis meer ruiken (van 07.00 tot 01.00 uur waren ze aan het koken). Dan dat gegil (Spanjaarden kunnen niet rustig met elkaar praten) niet te vergeten de feesten vanaf 23.00 uur en last but not least de Olympische Spelen die ze in de herhaling tot laat bekijken, inclusief hun commentaar. Het was een beetje veel allemaal dus ..... ingepakt en via omzwervingen (Salou en al die andere jongerenplaatsen - pfff) op naar:

L’Estartit. Dit is een vissersdorp aan de Costa Brava, niet ver van de Frans Spaanse grens en is gelegen in de provincie Girona, onderdeel van de autonome regio Catalonië . L’Estartit heeft zowel een vissers- als een jachthaven en heeft een drie kilometer lang en breed strand en doet tegenwoordig ook dienst als een zeer bekende vakantieplaats. Vroeger was L'Estartit niet meer dan de haven van het buurdorp Torroella de Montgrí (tevens de enige 2 dorpen binnen deze gelijknamige municipi). Het werd meer dan eens bestookt door zeerovers die zich verschansten op de Medes eilanden. Tegenwoordig is het eenvoudige vissersdorpje Estartit is uitgegroeid tot een volwaardig toeristencentrum met tal van mogelijkheden zoals vele restaurants, bars, ijssalons, een fraaie promenade met gezellige terrasjes en vele discotheken.

Wij zijn terecht gekomen op camping (hoe origineel) estartit. Een leuke familiecamping gerund door een Belgisch stel. Ze hebben een Nederlandse kok -jawel frikandellen etc.- , een Achterhoeks manusje van alles: Olaf, een Nederlandse oma die het winkeltje runt, jongelui in de bediening, 2 Portugese schoonmaaksters. Een propere camping maar nog veeeel belangrijker: om 00.00 uur volstrekte rust op de camping.

De camping bestaat uit verschillende lagen en natuurlijk staan wij bovenop de berg. Ja, ze dachten toch niet dat ik 's-nachts naar beneden zou lopen om naar de toilet te gaan ? Ongeveer 60 meter - vele traptreden. Het eerste wat we hebben gekocht was een emmer !. Wij hebben een stel van onze leeftijd uit Rhoden als buren. Vanaf de 4e dinsdag in september groot feest daar !

Deze dagen hebben we heerlijk genoten van het mooie weer, het strand, het zwembad en vooral van de rust. Verder heerlijk goedkoop gegeten bij de Chinees. Buffet, voor/hoofd- & nagerecht voor 10 euro p/p. Voor Helmuth ook een stoeltje op de kop kunnen tikken. Hoeft hij ook niet meer op de grond te zitten. En ja, we hebben ook een klein tafeltje gekocht. Hoeven we niet meer op de grond te kaarten - en eten. Wat we nog steeds niet hebben zijn kussenslopen. Die zijn echt duur hier maar gelukkig had ik nog 3 witte t-shirts gekocht in Nl. die Helmuth niet aan wil trekken. Dus jullie begrijpen het al ? Zo niet, zie foto.

Het leuke van dit oude vissersdorpje is het kerkplein. Hier waren in de avonduren leuke optredens van plaatselijke muziekbandjes en artiesten. de dorpbewoners zitten op stoeltjes rondom het plein en dansten regelmatig mee op de muziek. Erg leuk.

Er waren vele mooie rotsformaties waar Helmuth graag ging snorkelen. Natuurlijk had mijn bril het begeven en alleen met een snorkel gaat het zo moeilijk. Verder zijn mijn lippen vreselijk door de zon aangetast en helpen al die smeerseltjes niet. Gewoon verbrand.

Ja, het waren leuke dagen maar na 5 dagen wil je weer wat anders.