Arras, vrijdag 17 augustus 2012 - Reisverslag uit Arras, Frankrijk van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Arras, vrijdag 17 augustus 2012 - Reisverslag uit Arras, Frankrijk van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Arras, vrijdag 17 augustus 2012

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

17 Augustus 2012 | Frankrijk, Arras

Zo bijna thuis. ontbeten bij de McDonald. Nou ja, koffie en thee gehaald bij de Mac en ons eigen stokbrood met ham en kaas daar belegd en opgegeten.

Vandaag zijn we in Arras terechtgekomen. En wat denk je wat...niet in de tent maar in een hotel. Het was al vrij laat toen we aankwamen maar we zijn naar het centrum gegaan om bij een "echt" restaurant wat te gaan eten. Het was heerlijk. Maar wat is dat Arras een prachtige stad ! En het ligt niet eens ziover bij Nederland vandaan. ik weet zeker dat wij hier nog een keer naar toegaan om alles ook op de dag te kunnen gaan bezichtigen. Voordat wij in Arras aankwamen kwamen we ook al door een heel leuk dorpje, misschien dat wij dat dan ook nog eens kunnen gaan bezichtigen ?

Dit was Péronne. Een stad in het noorden van Frankrijk. Het ligt aan de rivier de Somme in het departement Somme, in de regio Picardië. Samen met de steden Albert en Bapaume vormt Péronne de driehoek waarin het slagveld ligt van de Slag aan de Somme in de Eerste Wereldoorlog. Péronne is een van de plaatsen die door de Franse autoriteiten is aangewezen als historisch monument van de militaire geschiedenis van Frankrijk. In het centrum van Péronne bevindt zich een 12e-eeuws kasteel dat als museum dient. Hier werd in 1199 de vrede van Péronne ondertekend waarbij Béthune opnieuw overging van het aartsbisdom Reims naar het graafschap Vlaanderen. Dus de moeite waard om daar nog eens heen te gaan lijkt mij.

Maar goed wij waren nu dus in: Arras (Nederlands, historisch: Atrecht), een stad in het noorden van Frankrijk, de hoofdplaats van het departement Pas-de-Calais. De inwoners worden Arrageois genoemd.
De Grand'Place, meer dan 1 hectare groot, is al sinds de 11e eeuw de marktplaats van de stad. Oorspronkelijk was de markt omzoomd met houten huizen die vanaf de 17e eeuw door stenen gebouwen werden vervangen. Het oudste dateert van 1467 en heet Les Trois Luppards.
Het belfort van Arras staat op de Place des Héros (heldenplein). Die naam werd na de Tweede Wereldoorlog gegeven om de gefusilleerde inwoners te gedenken. In de volksmond heet het de kleine markt. Hier staan vooral gildehuizen.
Ik vond de huizen erg op de Amsterdamse huizen aan de kanalen lijken. Maar erg mooi en zeker als 's-avonds alles verlicht werd. Ja, de moeite waard.