Levi (Sirkka), zondag 28 december 2014 - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Levi (Sirkka), zondag 28 december 2014 - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Levi (Sirkka), zondag 28 december 2014

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

28 December 2014 | Finland, Sirkka

Heerlijk geslapen vannacht. Wat een luxe hotel maar ja dat mag dan ook wel voor die prijs, hihi. Om de prijs wat te drukken zijn we in Aalsmeer naar restaurant Ophelia gegaan. Een heerlijke schotel döner genomen met daarbij een cola. Prima gegeten voor € 25, met z’n tweetjes. In het hotel waren we € 80, p/p kwijt geweest. Ja, dahag. Ook nog even langs de Jumbo geweest voor een fles cola en een paar biertjes. Bij terugkomst de sleutels van de auto bij de receptie ingeleverd. Zij houden ze daar in de kluis totdat we weer terugkomen. Goed geregeld.

In ieder geval vanochtend geen ontbijtje maar wel het busje om 05.00 uur om ons naar het vliegveld te brengen. In 15 minuutjes waren we er. Ingecheckt, taxfree inkopen gedaan, beetje rondlopen. En dan kijk je op het bord en zie je dat de gate gaat sluiten. Dat was dus schrikken. En hollen want we waren op een heel andere plaats. Gelukkig waren we op tijd en na een voorspoedige vlucht van 3 uur met de boeiing 737 kwamen we aan op Kittila airport in Fins Lapland.

Ik moet nog even iets ophelderen. Zoals jullie bij de aanhef zien staat er Levi (Sirkkä). Hoe dat zit ? Nou zo: het grootste wintersportgebied van Finland is skiresort Levi in Lapland. Het resort ligt diep in de winter-wildernis boven de Poolcirkel. Een van de plaatsen die in Levi ligt, naast het naam gevende dorp is Sirkka. Finland heeft een historie als het gaat over wintersport, maar Levi is het enige resort in Finland dat ook qua pistes en restaurants boven op de berg enigszins lijkt op de wintersportgebieden in de Alpenlanden. Naast een aantal redelijk aantal ski-kilometers is ook het langlaufen, een rendiersafari, wandeltocht op speciale sneeuwschoenen, huskysledetocht, sneeuwscootertocht of zelfs ijsvissen een van de mogelijkheden die je hier hebt. Jullie lezen nog wel wat wij hier hebben uitgespookt.

Bij aankomst was het -28 graden. Best wel lekker (dacht ik). Na 15 minuten rijden met de bus (onze transfer) waren we bij ons hotel. Spa hotel Levitunturi. Heel snel hadden we onze kamerkaartjes (kamer 925) en nadat we de spullen hadden opgeruimd gingen we even de omgeving bekijken. Nou, veel wit dus. Op loopafstand van de skiliften en winkels. Ik had dus geen handschoenen, muts etc aan. Het is koud, kouder, koudst. En we waren nog zo gewaarschuwd – maar ja sommigen onder ons zijn wel heel erg eigenwijs. Dus nadat we in de supermarkt wat hadden ingeslagen zijn we naar onze kamer gegaan. Allemaal laagbouw. Het gekke is –15.00 uur en pikdonker. Heel apart. Het schijnt licht (ahum) te zijn van een uur of 10.00 tot 15.00 uur. Dat belooft wat. Het is hier trouwens een uurtje later dan in NL. Straks gaan we dineren. Ben reuze benieuwd wat we te eten krijgen maar dat horen jullie nog wel. Helmuth heeft een flinke kou te pakken en slaapt nu even. Ik hoop dat hij straks wat is opgeknapt.

Zo, inmiddels is het hier 22.29 uur. We hebben eerst voor Helmuth een lekkere lange wollen onderbroek gekocht bij de sportzaak. Dat scheelt alweer, hij had het lekker warm. Daarna lekker gegeten en toen naar de kamer. We gaan vroeg slapen want er staat ons morgen een enerverende dag te wachten. Als het goed is wordt het wat graadjes warmer. Duimen maar.

• 28 December 2014 - 19:10

Ria:

die jongen heeft ook altijd pech veel paracetamol gr

• 29 December 2014 - 13:51

Marina:

Helmuth: pappen en nathouden en veel door het vrouwtje laten verwennen.
    Genietze!

• 30 December 2014 - 11:27

Carmen:

Wat leuk! Jullie hebben in ieder geval sneeuw! :):)
    Veel plezier en alvast een fijne jaarwisseling toegewenst.
    Gerard en Carmen

• 30 December 2014 - 23:00

Kirsten:

Ha, ha, wist ik, lekker eigenwijs, kou is voor watjes enne...... Niet overbodig he die gezichtsbeschermer. Ik was er zo blij mee, hij bleef per ongeluk in mijn jaszak zitten terug naar Nederland. Helmuth al wat ongeknapt, das wel balen anders. Beterschap!!!

Is het ontbijt al wat Europeeser geworden, geen sprotjes meer voor het ontbijt