Sirkka, donderdag 1 januari 2015 - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Sirkka, donderdag 1 januari 2015 - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Sirkka, donderdag 1 januari 2015

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

01 Januari 2015 | Finland, Sirkka

Allemaal de allerbeste, beste wensen.

Ik weet niet hoe jullie de oudjaarsnacht hebben doorgebracht maar wij vooral rustig. We zijn niet in slaap gevallen dus gisterenavond gingen we om 23.15 uur naar buiten. Het vuurwerk was vooral heel erg mooi. Niet van die achterlijke rotjes etc. niets om bang voor te zijn maar vooral heel veel siervuurwerk. Na het vuurwerk zijn wij gaan slapen.

Na een onrustige nacht niet gaan ontbijten. We hadden nog broodjes en worst in de ijskast liggen dus we hebben een broodje gegeten. Na het douchen ons omgekleed omdat wij om 10.30 uur opgehaald zouden worden voor onze volgende excursie. Het weer is inmiddels van -28 naar + 2 gegaan. Zo raar. Zelfs de Finnen begrijpen het niet. Morgen gaat het weer kouder worden.

In ieder geval, wij werden netjes op tijd opgehaald. Wat heet, het busje stond er al. We werden weer naar het hoofdkwartier van Lapland safari’s gebracht. Van hieruit gingen we verder. Wij hadden ons thermopak en handschoenen nog van de vorige keer maar nu kregen we nog een bivakmuts en helm. Vandaag zijn wij nl. gaan ……….. ijsvissen.

IJsvissen is het weekend vermaak van de Scandinaviërs. Zeker ook in Finland wat het land van de 1.000 meren wordt genoemd. Dit blijkt helemaal niet waar te zijn want er zijn wel zo’n 185.000 meren. Eigenlijk is ijsvissen heel eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een “klein” hengeltje, aas, een klein stoeltje en .. zeker niet onbelangrijk een boor. Deze heb je nodig om het ijswak te maken. Soms moet je wel door een meter ijs heenboren. Laat het visdraad zakken en dan maar wachten en wachten en wachten. Hele weekend toernooien hebben ze hier. Ik zou zeggen: ”je moet er maar zin in hebben”. Wat ook heel leuk was het rijden op de sneeuwscooter. Wel heel raar. Je stuur gaat van links naar rechts maar je moet gewoon meesturen. Nou ja, je moet natuurlijk wel in het spoor blijven want anders heb je een probleem.

Wij waren de laatst groep die aankwam en toen we allemaal rondom de gids stonden hoorden we ineens een hoop gekraak. Nou, iedereen sprong zowat een gat in de lucht. Gelukkig kwam er geen gat onder ons maar dat was wel schrikken hoor. Er werd ons verteld dat dit een zeer voorkomend verschijnsel is. Geen kans dat we er door heen zouden gaan want het ijs is wel een meter diep. Het komt omdat de sneeuw drukt op het ijs en dan gaat het golven waardoor de geluiden komen. Nou, we hebben dit maar voor waar aangenomen. Nadat ons was verteld wat we moesten doen konden we een gat gaan boren. Helmuth deed het handmatig en Mirko heeft voor mij een gat gemaakt met de elektrische boor. Veel makkelijker en vooral sneller. Daarna vooral veel geduld oefenen. Helaas hebben wij niets gevangen. Maar dat mocht de pret niet drukken want het was absoluut heel apart om eens meegemaakt te hebben. We waren wel blij dat het niet meer – 28 was vandaag maar + 2. Vanaf morgen gaat het weer vriezen.

Terug heb ik ook nog even gereden. Hoeft voor mij dus niet zo. Ik heb liever wandelende nieren van het achterop zitten dan al dat angstzweet omdat ik bang ben om te vallen met zo’n sneeuwscooter. Aangekomen bij Lapland safari’s zijn we teruggelopen naar het hotel om onze zwemkleding te halen.

Voordat we gingen zwemmen nog even langs de supermarkt. dat was dan weer ons dagelijks loopje. Na het zwemmen direct door naar het diner en toen ……? Naar de hotelkamer waar we alletwee in slaap zijn gevallen. Nou ja, het was toch al 19.00 uur. Nu zijn we weer wakker dus vandaar dat ik mijn verslag kon maken.

Voor vandaag weer wat video’s. 1 zal wel erg bewogen zijn want die heb ik achterop de scooter gemaakt. Maar zo krijgen jullie toch een impressie van het rijden op zo’n log geval.

• 04 Januari 2015 - 14:57

Michiel:

Naar die "wandelende nieren" ben ik wel erg nieuwsgierig.
    Prachtige zuivere video beelden vanaf de sneeuwscooter.

• 06 Januari 2015 - 21:14

Shirley Van Der Linden - Gulzar:

Lieve mensen ,

Wat een moed om zo een reis te maken , wat een temperatuur en wat riskant allemaal .
    Ik doe het jullie niet na !!!!

En het taaltje ? Hun je daar wat van maken ?
    Nou , ik kijk wel graag naar hun crime series , maar dan heb ik ondertiteling ....
    veel plezier