Yangshou-Liu SanJie lichtshow,vrijdag 22 juli 2011 - Reisverslag uit Yangshou, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Yangshou-Liu SanJie lichtshow,vrijdag 22 juli 2011 - Reisverslag uit Yangshou, China van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Yangshou-Liu SanJie lichtshow,vrijdag 22 juli 2011

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

22 Juli 2011 | China, Yangshou

Ohoh, wat een nacht. Behoorlijk last gehad van mijn heupen en stuitje. Nou ja zal wel ergens goed voor zijn. Vooralsnog voel ik bont, blauw en beurs aan. Bij navraag dacht Ria er net zo over.

Vandaag zijn we met de boot de Li-rivier over gegaan. Cherry is nog steeds onze gids en met de boot meegegaan. De chauffeur is naar Yangshou gereden om onze bagage in het hotel te zetten zodat wij niet met al die troep hoeven te zeulen. Heerlijk. Deze cruise heeft ons naar het sfeervolle plaatsje Yangshou gebracht. Dit is een stad in de regio Guangxi. Het heeft heeft noch een vlieghaven, noch een treinstation. Yangshuo is bereikbaar per bus en per boot voor wat het openbaar vervoer betreft. Wij zijn dwars door het Kartsgebergte heen gevaren. Niet alleen wij gingen er heen. Er was een sliert van wel 40/45 boten die dezelfde kant opgingen. Zoals in de brochure omschreven stond zouden wij het Chinese leven van alle dag ervaren. Ja hoor, we hebben het gezien, ook op deze prachtige cruise krijgen de Chinezen het voor elkaar om diep in slaap te geraken. Misschien is het wel de lunch geweest die we tijdens de tocht hebben gekregen. Wij vonden er trouwens niets aan. Soep met iets van zeewier. En verder allemaal eigenaardige dingen. Oké, eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de kip en de watermeloen heerlijk waren. Maar ja, wat kun je daar verder nog aan verknallen ? In Yangshou aangekomen zagen we al een man staan met de beroemde aalscholvers (comoranen). Morgenavond zullen we een show gaan bezoeken dus daarover later meer. Wij zijn van boord gegaan en werden door de mensenmassa (en Cherry) meegenomen de West Street in. Dit is de gezellige hoofdstraat. Groot, vol, toeristisch. Ik moet wel zeggen dat ik er een soort vakantiegevoel van kreeg. We hebben de spullen naar het hotel gebracht, die in deze straat lag. Cherry wilde naar Guilin teruggaan omdat er geen hotelkamer meer vrij was. Wij hebben aangeboden dat ze bij ons, de meiden, kon blijven slapen. Natuurlijk hebben we weer veel opgestoken van Cherry v.w.b. Yangshou:

Yangshuo is een kleine, maar bijzonder pittoreske stad aan de oever van de Li Rivier. Voor veel toeristen is Yangshuo de eindbestemming van hun 1-daagse riviercruise vanuit Guilin, dus ook voor ons, maar wat voor bestemming! De in het noordoosten van de provincie Guangxi gelegen stad wordt grotendeels ingesloten door de rivier en het omliggende karstgebergte. In deze adembenemende omgeving hebben de door etnische groeperingen als de Hui, Zhuang en Yao opgebouwde tradities in de 1400 jarige geschiedenis van de stad, Yangshuo bovendien voorzien van een speciale volkscultuur en verscheidene exotische festivals. Met al deze kenmerken is Yangshuo bijzonder uniek en zonder twijfel een hoogtepunt in China.

De duizenden bergen die Yangshuo omringen, lijken ieder hun eigen pose en persoonlijkheid te hebben, en zijn door de inwoners van de stad in veel gevallen zelfs voorzien van een eigen naam. De Maan Heuvel, de Muur Heuvel, de Schooljongen en menig andere berg staat centraal in vele van de volksverhalen in Yangshuo en geven het gebied daarmee een geheel eigen, uniek karakter. De schoonheid van Yangshuo beperkt zich echter niet alleen tot de omringende landschappen maar weerkaatst ook in de straten in de oude stad zelf. De kleine, onpretentieuze stad biedt zich uitstekend om heerlijk op het gemak door heen te slenteren of te proeven van exotische gerechten in een van de vele cafés en restaurants.

Bezienswaardigheden: het eerder genoemde Yangshuo West Street. Dit is de oudste straat in Yangshuo en de met marmer geplaveide hoofdweg van de stad. Het aantal buitenlanders in de straat lijkt bij tijden het aantal Chinezen in de straat ruimschoots te overtreffen, waardoor West Street door de lokale bewoners ook wel wordt aangeduid als de ‘Buitenlandersstraat’. Het Engels is hier de voertaal en veel van de winkels in de straat worden door buitenlandse bewoners van de stad uitgebuit. Echter, de vele verschillende elementen in de straat gecombineerd met de unieke ligging, maken van de straat nog steeds een van de hoogtepunten van de stad.

Cherry vertelde over een relatief nieuwe attractie in Yangshuo. Het grootste openluchttheater ter wereld. Hier wordt het theaterstuk ‘Impressions Sanjie Liu’ opgevoerd welke is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1961 met de Li Rivier in de hoofdrol. Met de rivier en de kleine riviereilandjes als toneelpodium en het mysterieuze, door het maanlicht op het rivierwater weerspiegelende karstgebergte als natuurlijke achtergrond, is deze theatervoorstelling een absoluut bijzondere ervaring. Wij dus gelijk kaartjes besteld.

Wie besluit om een dag extra in Yangshuo te besteden, mag eigenlijk niet vertrekken zonder de Yulong Rivier te hebben bezocht. ‘Yulong’ betekend ‘ontmoeting met de draak’, een naam die het kreeg vanwege de zeer spectaculaire en attractieve landschappen langs de rivier. Van de 43 km lange rivier is vooral het gedeelte tussen de Yulong Brug in het dorp Baisha en de Gongnong Brug bijzonder indrukwekkend.

De vrije middag hebben wij in de stad besteed. We hebben een karretje gehuurd die ons het e.e.a. liet zien van de omgeving. Verder gewandeld en natuurlijk gehandeld. Als je even op een terrasje ging zitten kwamen de verkopers al aan. Niks rustig zitten. Het diner in een gezellig zaakje genuttigd. Eindelijk rijst.

Zoals gezegd speelt er zich 's-avonds op en langs de Li en Yulong rivieren een heel spektakel af. De Liu San Jie lichtshow; een befaamde lichtshow op de Li-rivier, gechoreografeerd door dezelfde regisseur van de openingsceremonie van de Beijing Olympische Spelen en bekend als het grootste natuurlijke podium in de wereld. Een adembenemend licht- en muziekspektakel waarin een zeshonderdtal lokale (van de Zhuang minderheidsgroep) boeren, vissers en dieren dagelijks optreden voor een publiek van 4000 mensen. Ze brengen het verhaal van een dorpsmeisje met een prachtige stem die de hand van een invloedrijk man weigerde en koos voor het hart van een boerenjongen uit een nabijgelegen dorp. De show gaat door bij elk weer waarbij mist en wolken telkens een uniek panorama bieden.

Natuurlijk hadden wij weer de beste zitplaatsen, geregeld door Cherry. Zij heeft voor ons de taxi betaald en we kregen zelfs wat te drinken van haar. Zeker omdat ze het fijn vond dat ze niet heen en weer naar Guilin hoefde. Maken we wel weer goed met de tip. De show vonden wij wel aardig maar haalde het niet bij de show die Werner en ik eerder gezien hadden. Misschien kwam het wel omdat die Chinezen zo onbeschoft zijn. Kwamen te laat, bleven er tussendoor praten, zaten de schoppen, klappen, bellen, foto’s met flits te maken. Nou ja, dat laatste heb ik dan ook maar uiteindelijk gedaan. Nog voor het einde stonden de meesten al weer op en gingen naar de uitgang. Moet erg leuk voor de spelers zijn ??? Vreselijk volk. Cherry regelde al weer heel snel een taxi. Hoe ze het voor elkaar krijgt ? Zo druk en toch zijn we weer als eersten aan de beurt. Wat nou haar op haar tanden, het is een haai ! Wij hebben er in ieder geval veel geluk mee. Het is een heel leuke dag geweest.

• 25 Juli 2011 - 13:35

Geràldo:

Dag Reizigers

Het is steeds opnieuw een belevenis om jullie reisverslag te lezen, de foto's te bewonderen. Natuurlijk bekijken Marianne en ik ook de video's en staan er steeds van versteld wat jullie allemaal zien en meemaken. Fijn dat wij een klein beetje mee mogen kijken.

Groeten Marianne & Geràldo

• 25 Juli 2011 - 14:05

Shirley:

Alle respect voor die Chinese gidsen . Zijn ze zo goed , omdat er veel concur(r ? )entie is ?
    veel plezier

• 25 Juli 2011 - 15:41

Ellen:

Jullie laatste dag zit er op. Wat zullen jullie blij zijn dat jullie straks weer op jullie eigen toilet kunnen poepen. Maar het was een super reis. Goede vlucht en tot overmorgen.

Groetjes,

Ellen