Montrejeau, zondag 12 augustus 2012 - Reisverslag uit Montréjeau, Frankrijk van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Montrejeau, zondag 12 augustus 2012 - Reisverslag uit Montréjeau, Frankrijk van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Montrejeau, zondag 12 augustus 2012

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

12 Augustus 2012 | Frankrijk, Montréjeau

Vandaag weer opgedoekt om te gaan naar ? Tsja, dat heb je als je geen vastomlijnde plannen hebt. In ieder geval onderweg weer prachtige dorpjes aangedaan. Onderweg kwamen we langs Carcassonne en daar had ik prachtige verhalen van gehoord. Helmuth hierop geattendeerd en ja hoor, daar gingen we. Carcassonne (Occitaans: Carcassona) is een vestingstad in Frankrijk. Het is de prefectuur (hoofdstad) van het departement Aude. Carcassonne ligt in de regio Languedoc-Roussillon op 90 kilometer ten zuidoosten van Toulouse, globaal tussen de Pyreneeën en de Montagne Noire. De stad ligt aan weerszijden van de rivier de Aude en wordt doorsneden door het Canal du Midi. Wat hebben wij daar bekeken ? De volledig gerestaureerde citadel, La Cité de Carcassonne genaamd. De citadel staat bekend als mooiste voorbeeld van een middeleeuwse stad in Europa, die bijna volledig bewaard is. Het is ook de grootste burcht van de Katharen. Als eerste hebben wij een rondtrip met het treintje genomen. Deze ging rondom de citadel en door het prachtige oude stadje. Hierna natuurlijk de citadel van binnen bekeken. Heel indrukwekkend en je krijgt weldegelijk een beeld voor ogen hoe het er in vroeger tijden moet hebben uitgezien. Natuurlijk zitten er nu ontelbare winkeltjes in de oude huizen. Ja, je moet toch eten !

Hierna op naar onze volgende bestemming. Bij toeval reden we door een dorpje waar op het kerkplein van alles te doen leek te zijn. Een klein stukje buiten het dorp zagen we een "boerencamping". Er stonden zeker wel 5 tentjes. De vrouw die mij te woord stond vertelde dat het 8 euro per overnachting was. Was dit goed ? Nou vooruit dan maar. Na het opzetten van de tent lopend naar het dorp geheten: Montréjeau. Dit is een gemeente in het Franse departement Haute-Garonne (regio Midi-Pyrénées). De plaats maakt deel uit van het arrondissement Saint-Gaudens. Nu blijkt er in deze plaats dus al vanaf 1950 jaarlijks een groot festrival te zijn. Dit evenement staat algemeen bekend als "volkskunst en-tradities". Ieder jaar verzamelt de promotor meer dan vijftien groepen met minimaal 400 dansers uit de hele wereld om op verschillende podia en in de straten van Montrejeau op te treden. De stad wordt voor een paar dagen 's werelds hoofdstad van de jeugd en vriendschap tussen naties. Tijdens het festival zijn er veel activiteiten rondom het thema van Folk Arts Festival en wordt beschouwd als een van de beste tradities, samen met prestigieuze festivals als Confolens, Amelie-les-Bains, Gannat, Montignac, Montoire, etc ...
Dit festival is geen "commercieel" evenement. Het wordt georganiseerd en gecoördineerd door een groep van volontaires onder leiding van de Stad van Montrejeau en zijn Festival Comite en met de deelname van plaatselijke verenigingen zoals "Troubadours en de zangers van Mount Royal", "Amicale des Troubadours," " de Merchants Association Montrejeau ".
Wij kwamen op het moment dat er net iets achter de rug was, maar 's-avonds was er weer een optreden. Wij dus eerst wat gegeten en daarna de gezellige kraampjes bekeken. Inderdaad een werelds evenement. Op tijd een zitplaats bemachtigd en wat hebben we genoten. Om 21.00 uur was de aftrap en het ging door tot 00.30 uur. jammer dat wij geen vestje bij ons hadden want het werd wel een beetje koud. Maar het enthousiasme van de dansgroepen en de mensen om ons heen verwarmden ons toch. Wij hebben groepen gezien uit: de Oekraïne, Guyana, Senegal, Servië, Oezbekistan, Slowakije en Polen maar ook van dichterbij nl. Italië, Portugal, Spanje en de buren uit de Auvergne. Als jullie ooit naar Frankrijk gaan bekijk dan de agenda en laat dit evenement niet aan je voorbijgaan. Het is een en al kleur, zang en dans.