Levi, vrijdag 2 januari 2015 - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu Levi, vrijdag 2 januari 2015 - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Helmuth - Ann Jong - Kelly - WaarBenJij.nu

Levi, vrijdag 2 januari 2015

Door: Ann

Blijf op de hoogte en volg Helmuth - Ann

02 Januari 2015 | Finland, Sirkka

Ja, jullie lezen het goed. Levi.
Levi is een skiresort in de gemeente Kittilä in Fins Lapland dat vooral bekendstaat om zijn skipistes. Er worden dan ook regelmatig grote skiwedstrijden georganiseerd, waaronder World Cup-wedstrijden. Levi is een van de populairste wintersportoorden in Finland.

Levi dankt zijn populariteit aan een goede bereikbaarheid via het vliegveld van Kittilä op circa 12 km afstand, en aan een zorgvuldig ontwikkelingsbeleid van de lokale overheid hetgeen borg staat voor een relatief hoog niveau aan investeringen. Naast bezoekers uit thuisland Finland trekt Levi ook veel buitenlandse toeristen, met name uit landen als Engeland, Frankrijk, Nederland, de Baltische staten en Rusland.

Levi is de commerciële naam van het skiresort dat feitelijk uitgegroeid is uit het dorpje Sirkka. De kern van het dorpje wordt voornamelijk gevormd door hotels, winkels, restaurants, bars en andere toeristische bedrijven. Daaromheen liggen tot in de wijde omtrek de traditionele Finse blokhutten opgetrokken in vurenhout of het luxere kelo. Vanwege de locatie boven de poolcirkel is Levi sneeuwzeker van begin november tot begin mei. Over het algemeen varieert de sneeuwdikte van een halve meter tot een meter.

Eind december heeft Levi vanwege de noordelijke ligging nauwelijks daglicht, maar in de loop van het skiseizoen neemt de hoeveelheid daglicht snel toe, daar er op 21 juni 24 uur daglicht is. Bijna alle pistes en ook enkele tientallen kilometers loipes zijn verlicht, zodat skiën op elk tijdstip in het seizoen mogelijk is. Over het algemeen zijn de pistes open tot 20:00 's avonds.

De pistes van Levi zijn niet zeer uitdagend voor de geoefende skiër. Ze zijn goed geprepareerd, breed, ruim van opzet, niet overbevolkt, en bieden met name recreatief skiplezier aan mensen met een beginnend en gemiddeld skiniveau, aan kinderen, en daarmee dus ook aan gezinnen. De sneeuwkwaliteit is over het algemeen uitstekend, en rijen bij de skiliften komen nauwelijks voor. De sfeer is overal gemoedelijk, landschappen en uitzichten zijn adembenemend.

Over het hotel: Het Spa Hotel Levitunturi ligt op slechts 5 minuten lopen van skipistes van Levi Fell en biedt gratis toegang tot de zwembaden, de sauna's en de fitnessruimte van wellnesscentrum Water World. Er wordt elke avond livemuziek aangeboden. De smaakvol ingerichte kamers van het Spa Hotel Levitunturi hebben een moderne badkamer, thee- en koffiefaciliteiten en een flatscreentelevisie. WiFi is in alle kamers gratis beschikbaar.In het Spa Hotel vindt u hot tubs, 17 binnen- en buitenzwembaden en een waterglijbaan. U kunt ook gebruikmaken van de sauna en massages en schoonheidsbehandelingen boeken.
Het Levitunturi Restaurant is gevestigd in een traditionele Laplandse blokhut en biedt zowel à-la-carte- als buffetmogelijkheden tot middernacht. Het café in de lobby genaamd Luppo biedt drankjes en in de Spa Bistro Miella kunt u genieten van salades en fastfood.
De kinderen kunnen zich kostelijk vermaken in de recreatieruimte met een springkasteel en speelgoed. Elke avond na 18:00 uur kunt u bowlen met lichteffecten. In het Spa Hotel Levitunturi kunt u gratis fietsen lenen en sledetochten met husky's regelen. En dat is allemaal waar.

Maar wat hebben wij vandaag nu gedaan ? Nou eerst ontbeten, daarna wat gelopen (een behoorlijk stuk) en daarna gezwommen. Ja, dat is echt wel lekker hoor.

Helmuth zijn horloge staat trouwens stil. Het werkt op licht maar ja, als dat er bijna niet is ..... Kun je nagaan. Wij merken ook wel dat je heel anders gaat leven zo. Persoonlijk zou ik er niet tegenkunnen om hier te moeten leven. Zelfs de Finnen zeggen dat het niet makkelijk is.

Nadat we uit het zwembad kwamen nel naar de kamer om ons om te kleden. We worden nl. om 17.30 uur opgehaald. Het diner begint om 17.00 uur. Wij waren op tijd maar ... het bleek dat we pas om 18.30 uur opgehaald werden. Foutje van het reisbureau - bedankt. Dat krijgen ze dus nog wel te horen. Maar waarom werden wij opgehaald ? Omdat wij vanavond op zoek gaan naar: Het Noorderlicht oftewel, de Aurora Borealis. Dit is een unieke lichtshow van de natuur in het Poolgebied. Op heldere, donkere nachten, licht de hemel op in de meest prachtige kleuren en motieven is ons verteld. Dit natuurverschijnsel heeft alles te maken met de zon en de aantrekkingskracht van de aarde. In het Fins wordt het Noorderlicht ‘Revontulet’ genoemd. Erik -onze gids- vertelde dat volgens de legende een gigantische Poolvos over de sneeuw rent die met zijn staart vonken en kleuren veroorzaken. De Sami geloven dat de energie van de zielen van hun voorouders de vlammende kleuren te weeg brengen. Het Noorderlicht is een natuurverschijnsel en je moet echt geluk hebben om deze te zien.

Hieronder wat tips om je kansen te vergroten om het verschijnsel mee te maken:
01. Hoe dichter bij de Noordpool, hoe beter uw kansen.
02. Neem de tijd om Aurora te ontmoeten.
03. Zoek een dag uit met een perfecte wolkeloze hemel die noodzakelijk is voor de verschijning van de prachtigste Aurora.
04. Let op het seizoen. Midden in de winter is het beste moment om boven de Poolcirkel de Aurora Borealis te ervaren.
05. Kijk omhoog en verken de hemel, vooral in de richting van het Noorden. De lichtshow vindt meestal plaats rond middernacht.
06. Let op 'licht-vervuiling'. Vermijd de volle maan en ga waar het echt donker is. Ver van kunstlicht zoals straatverlichting, zijn de kleuren veel beter te zien.
07. Wees bereid op zoek te gaan naar de Aurora. Boek een sneeuwscooter, doe iets warms aan en reis haar achterna tot je haar gevonden hebt.

Wij hebben dus helaas niets gezien. We weer een leuke sneeuwscootertocht gemaakt, ook al sneeuwde het. We hebben in de warme tent worstjes gegeten. Zelf warm gemaakt boven het haardvuur. Iets warms gedronken en niet te vergeten marshmallows gegeten. Jammer dat we het Noorderlicht niet hebben gezien, maar daarvoor heb ik een dvd gekocht.

Om 22.00 uur waren we weer in de "bewoonde" wereld. Een leuke dag geweest.

• 04 Januari 2015 - 15:03

Michiel:

Echt heel jammer dat jullie het noorderlicht niet hebben gezien